Oko

Filmový sníh

Natáčení filmu je náročná záležitost a někdy je problém sladit ho s rozmary počasí. Občas je třeba vykouzlit zimní idylu uprostřed léta nebo navodit vánoční atmosféru, i když zrovna nenapadl sníh. Pro filmaře podobná situace už dávno není noční můrou. Specializované firmy jsou schopné dodat sníh v jakékoli kvalitě a množství.

Průkopníkem sněhové branže je anglická firma Snow Business, která má dnes v repertoáru 140 různých variant sněhu a dvanáct druhů ledu. Její majitel David Crownshaw se ke svému současnému povolání dostal náhodou. Pracoval v papírně, která v osmdesátých letech dostala zakázku při natáčení filmu Poslední dny Pompejí. Šlo o speciální šedé útržky papíru, které měly vyvolat dojem poletujícího popílku po výbuchu vulkánu. Spokojený producent se na papírnu později obrátil s požadavkem na bílý papírový sníh.

Filmový sníh Vedení papírny zakázku zprvu odmítlo, poté však Crownshawovi umožnilo, aby na ní pracoval ve volném čase. Crownshaw experimentoval s různými druhy papíru, až dosáhl požadovaného efektu. Vynikající výsledky brzy založily jeho kariéru muže, který vyrábí filmový sníh. Po třech letech vydělával výrobou sněhu víc než v hlavním povolání. Osamostatnil se a v roce 1985 založil vlastní firmu. Průlomovým krokem po těžkých začátcích byl film Mary Shelley's Frankenstein - tehdy firma poprvé dosáhla obratu přes 100 000 liber. Televizní seriál Stevena Spielberga Band of Brothers pak do pokladny nasněžil již plných 1,2 milionu eur.

Výroba sněhu - výhodné podnikání

Dnes je David Crownshaw známý po celém světě jako Mister Snow a má roční obrat dvanáct milionů eur. Ve světě se již objevilo několik dalších sněhových firem, kromě toho si umělý sníh vyrábějí i menší společnosti zaměřené na speciální efekty. Přesto si Snow Business udržuje díky kvalitě i bezkonkurenčním cenám své jedinečné postavení.

První tajemství dokonalého sněhu tkví ve správném papíru. Pouze šest výrobců je schopno dodat papír podle Crownshawových představ a se všemi má exkluzivní smlouvu. Druhým krokem k úspěchu je zpracování. Tradiční výrobci se často spokojují s roztrháním papíru ve víceméně běžných drtičích a vyrobí pak něco, co připomíná spíše estrádní konfety. Ty se však v exteriérech při každém závanu větru ihned zvednou a těžko mohou navodit iluzi skutečného sněhu. Crownshaw zvolil protlačování papíru speciálními síty. Vzniklé vločky se spojují ostrými hranami a lepí podobně jako skutečný sníh. Vedle různých druhů papíru se k výrobě sněhu mohou používat i další materiály, například plasty, bramborové vločky, bavlna nebo umělá pěna.

Dokonalá iluze sněhu

Správnou konzistenci dodává umělému sněhu voda, která se s ním mísí ve speciálních sněhových dělech. Odborníci vědí, jaký poměr sněhu a vody mají zvolit, aby dosáhli požadované kvality. Pak již jen záleží na režisérovi, aby určil, který typ sněhu si přeje. Některé menší plochy, jako okenní římsy nebo blatníky automobilů, se pro dosažení patřičného efektu zasněžují ručně. Z celkového repertoáru 140 druhů se jich v exteriérech běžně využívá jen dvacet až pětadvacet. Lepších výsledků lze někdy paradoxně dosáhnout v interiérech, protože tam nemusí filmaři bojovat s větrem a deštěm. Umělý sníh je navíc relativně drahá záležitost a využívat se ho proto snaží pokud možno úsporně.

V dnešní době však nejde jen o to, jak co nejvěrněji a nejúsporněji zasněžit krajinu. Filmový sníh musí také splňovat přísná ekologická kritéria. Proto se používá většinou papír s nižším stupněm vybělení, případně zcela nebělený. Navíc se musí počítat s tím, že po filmování musí zasažené plochy někdo uklidit. Pro použití v lese se z tohoto důvodu hodí lépe bramborové vločky místo papírového sněhu. Vločky se po několika dnech samy rozloží, zatímco odstranit z lesního porostu jednou rozptýlené papírové útržky je takřka nemožné. V jiných případech se papír prostě smete nebo odsaje velkými vysavači.

V dřívějších dobách se používaly i jiné, méně ekologické náhražky sněhu. Ve třicátých letech to byl dokonce jemný bílý azbest, který se rozptyloval nad natáčenou scénou a usazoval se pak na předmětech i na hercích. Bíle obarvené cornflakes používané s oblibou v padesátých letech sice nebyly zdraví škodlivé jako azbest, zato to byl poněkud hrubý materiál, a pokud taková křupinka přistála na oděvu hlavního představitele kousek od kamery, bylo po iluzi.

Jedna z tradičních náhražek, které se občas používají dodnes, je drcený led. Působí opravdově, ale má jednu nevýhodu - pokud ho použijete na trávník nebo na květiny, tak je svým ledovým dechem spálí. Ještě problematičtější je použítí kuchyňské soli.

Nejrůznější kombinace umělého sněhu

V praxi se používá většinou vhodná kombinace různých prostředků. Představme si například v jednom záběru na popředí výrazné stopy ve sněhu, za nimi akční scénu a vzadu zasněženou krajinu. V tomto případě je pro záběr zblízka nejvhodnější sůl, protože v ní vyniknou ostré kontury šlépějí. Bojující kaskadéři se mohou válet v umělém sněhu, který se víří jako opravdový, a pro ještě vzdálenější pozadí bohatě postačí pěnový koberec. takové rozložení je výhodné i z hlediska cenové kalkulace. Jeden čtvereční metr pěny přijde na padesát centů, u umělého sněhu jsou to již čtyři eura a epsomit (heptahydrát síranu hořečnatého), který se občas používá vedle ledu nebo kuchyňské soli, stojí osm eur.

Film je pouze jedním z odběratelů umělého sněhu. Dalšími zájemci jsou pořadatelé společenských akcí, reklamní fotografové, aranžéři, výrobci hraček nebo třeba iluzionisté a kouzelníci. Ti všichni občas chtějí vytvořit iluzi pravé a nefalšované zimy.


Další články

Docela obyčejná sůl, bez které si dnes život jen těžko dokážeme představit.
Černé perly
Historie reklamy, která nás provází na každém kroku.
Zvířata ve filmu
Vikingové, Normani nebo se jim také říkalo Varjagové.
Bez černý, červený a chebdí.
Tyčové vysavače se vejdou i do úzkých prostor.
Němečtí vědci plánují naklonovat dokonalý vánoční stromek a splnit tím představy zákazníků.
Azbest a hřebíček ve výzkumech italských vědců.
Symbol květiny je součástí historie mnoha národů.
První předpověď počasí úspěšně realizoval britský fyzik jménem Lewis Fry Richardson.
Albíni, bílá zvířata mají v divoké přírodě jen malou šanci přežít.
Země, planeta mnoha tváří dostává z ptačí perspektivy nový rozměr a texturu.
Voda, které je na některých místech planety Země nedostatek, se používá i při výrobě filmového sněhu.

Rpg hra Gothic přináší zábavu.

Informační stránky Yin.cz Jak Google využívá data, když používáte weby nebo aplikace našich partnerů