Jízda na kolečkových bruslích po horské dráze. Stoupání na věž na kole. Volný pád z letadla v automobilu. Všechny tyto kousky mají jedno společné. Adrenalinové opojení, kvůli němuž si někteří sahají na samu hranici lidských možností.
Ticho pouště narušil malý dodávkový vůz padající z nebe. Za ním se k zemi snášela skupina parašutistů. Joe Jennings a jeho tým dotočili nejnovější reklamu na vozy Ford. Její součástí je volný pád z výšky 3000 metrů rychlostí více než 300 km/h.
Než se salto z letadla mohlo natočit, strávili Joe Jennings a jeho tým několik týdnů náročným tréninkem. Nebyl to obyčejný seskok. Parašutisté seděli v autě a vyskočili z něj až po několika sekundách ve vzduchu. Kdyby auto včas neopustili a dopadli na zem v něm, odnesli by to přinejmenším těžkým zraněním.
Při tak náročném seskoku je prvořadá bezpečnost. Technici mnohokrát kontrolují padáky a lana, aby se nazamotala do auta. Z auta se také odmontuje střecha a bezpečnostní pásy, aby parašutisté mohli snáze vyskočit. Nesmějí v něm zůstat ani součásti, které by se za letu mohly uvolnit a parašutisty zranit, například zpětná zrcátka nebo rychlostní skříň. Auto nemá motor ani palivovou nádrž. Na několika místech jsou připevněny padáky a v náraznících jsou umístěny hliníkové vodicí lišty. A poté už zbývá pouze seskok do propasti.
Všichni, kteří se extrémním sportům věnují, tvrdí, že riziko je bohatě kompenzováno pocitem z překonání náročné výzvy. Jinak lze jen těžko pochopit, co prožívá například Dirk Auer, když se za méně než padesát sekund prožene na inline bruslích horskou dráhou se sklenicí vody v ruce, nechá se na bruslích táhnout za autem rychlostí více než 300 km/h nebo na nich sjíždí fasádu budovy vysoké 141 metr. Za takovým šílenstvím může stát touha proslavit se nebo spíše množství adrenalinu vysílané mozkem do těla. Dirk má pouze vyztuženou koženou kombinézu a speciálně upravenou přilbu. Dirkův úspěch do značné míry závisí na odolnosti a spolehlivosti koleček a dalších součástek jeho bruslí. Používá různé typy podle toho, po jakém povrchu jezdí, zda po ledě, po sněhu nebo po asfaltu.
O něco více výbavy potřebují ti, kteří se věnují rockbikingu neboli jízdě na kole po skalách. Je to velmi náročný sport kombinující horskou cyklistiku a horolezectví. Tito poněkud netradiční horolezci potřebují kromě karabin, lan a speciálních horolezeckých bot navíc i horské kolo. Než člověk může začít s rockbikingem, musí si osvojit alespoň základy lezení po skalách. Odborníci proto doporučují lézt zpočátku bez kola. Jakmile získáte dostatek zkušeností, nastává okamžik, kdy si můžete přehodit kolo přes rameno. Po nějaké době pro vás bude překonání kaňonu hračka. Nejlepšími místy na světě k provozování tohoto extrémního sportu jsou švýcarské a rakouské Alpy a severoamerické Skalnaté hory.
Jak ale vyjet na kole na věž vysokou sto třicet metrů a přitom nevstoupit do budovy? Němec Jochen Schweizer přišel s vertikální jízdou na kole tzv vertical biking. Aby tento nový sport mohl být provozován, zkonstruoval vertibike (kolo pro jízdu svisle), což je kolo se sedmi rychlostními stupni a hnacími převody, díky nimž se dá stoupat přímo vzhůru po laně procházejícím kladkou. Samotná jízda je jednoduchá. Rychlost stoupání závisí na tom, jak rychle cyklista šlape. Jízda dolů je ještě jednodušší. Cyklista přeřadí na volnoběh a poté již pouze reguluje rychlost klesání pomocí brzd.
Vertical biking má i svůj proslavený závod. Je to výstup nebo spíše výjezd na rozhlednu televizní věže v Hamburku do výše 130 metrů. Je k tomu potřeba jen kolo se speciálním hnacím systémem, už uvedený vertibike. Tento extrémní sport si může vyzkoušet každý, komu už bylo šestnáct let a má přiměřenou fyzickou kondici.
Hypertron - jízda na kole po obvodu ruského kola, house running - běh po fasádách výškových budov, nebo například ultraball - kutálení se ze svahu dolů v obrovském míči, to je jen několik z mnoha dalších nových extrémních sportů, které vynalezl tento Němec, o kterém lze s jistotou říci, že je závislý na adrenalinu. Začínal bungee jumpingem a postupem času objevoval další extrémní sporty. Dnes je Jochen Schweizer šéfem reklamní společnosti, která se specializuje na extrémní sporty. Je jedním z těch, kterým se ze svého koníčku podařilo udělat povolání.
Další články
Perlivá voda je lahodný osvěžující nápoj.
Historie reklamy, která moderního člověka provází na každém kroku.
Vikingové byli odvážní mořeplavci a nájezdníci ze Skandinávie.
Jak lidský mozek vnímá hudbu
Modré nebe
Létající auto, první prototypy již brázdí oblohu.
Poušť Gobi má mnoho podob.
Bristol 138 A byl odpovědí na výšková letadla jiných firem.