Oko

Létající auto

Létajícím autem unikl pronásledovatelům Fantomas. Létající auto je oblíbeným námětem, který se objevuje v nejrůznějších sci-fi filmech. Dnes jsou létající auta považována za nejatraktivnější dopravní prostředek budoucnosti. A neměla by to být budoucnost příliš vzdálená.

Létající auto Skycar
Létající auto Skycar

Částečně automobil, zčásti letadlo nebo vrtulník. Létající auto umožní rychlý pohyb z místa na místo a poskytne dokonalý pocit svobody vysoko nad přeplněnými dálnicemi. Umožní urazit stovky kilometrů za hodinu. "Co může být přitažlivější než svět, kde nastoupíte do vlastního létajícího auta a dostanete se rychle a bezpečně, kamkoli budete chtít," říká Paul Moller, inženýr aueronautik a propagátor létajících aut. Několik modelů sám vytváří.

V roce se 2001 MSNBC na svých webových stránkách ptalo, zda by někdo měl zájem o létající auto. Devadesát procent lidí odpovědělo jednoznačně ano. Hrstka nadšených inženýrů a konstruktérů se poté pustila do práce. Zrodilo se několik zajímavých prototypů.

Historie létajících aut

Létající auto Moultona tylora
Létající auto Moultona Tylora z roku 1957

Pomineme-li sci-fi povídky a filmy, pak reálná historie létajících aut sahá zhruba do padesátých let minulého století, kdy poněkud excentrický Američan Moulton Taylor postavil první létající auto. Bylo doslova okřídlené, protože ke klasickému automobilu připevnil křídla a vrtuli. Jeho AeroCar nejenom skutečně létal, ale získal dokonce osvědčení od americké FAA (Federal Aviation Authority - Federálního úřadu pro letectví), že je funkčním letadlem. Naneštěstí nebyl hezký - ani jako letadlo, ani jako automobil.

Myšlenku létajícího auta rozvíjí Taylorův spolupracovník Ed Sweeney, který vybavil elegantní dvousedadlový Lotus Elise přídavnými křídly a vrtulí. Počítačový model naznačuje, že vzduchem může toto létající auto putovat rychlostí asi 250 kilometrů v hodině, tedy stejnou, jakou dosahuje na zemi.

Létající talíře, nebo batmobil?

Paul Moller z Kalifornie se vydal zcela jiným směrem. Již v šedesátých letech minulého století vytvořil několik prototypů létajících vozidel, které tvarem připomínaly létající talíře. Startovaly i přistávaly vertikálně. V roce 1965 se první takové vozidlo vzneslo do vzduchu. V dalších dvaceti letech provedl Moller více než dvě stě testovacích letů s dvosedadlovou verzí svého létajícího talíře.

V současné době dokončuje prototyp označený M400Skycar, který by se mohl v blízké budoucnosti začít vyrábět a stát se běžným dopravním prostředkem na cesty do zaměstnání. Čtyřmi motory a hladkým aerodynamickým tvarem M400Skycar připomíná batmobil.

Moller počítá i se čtyřsedadlovou verzí létajícího auta M400. Stroj bude dosahovat rychlosti až 500 kilometrů v hodině, vystoupá až do výšky deset kilometrů, je vybaven kyslíkem a poháněn benzinem. 1400 kilometrů dokáže uletět bez doplňování pohonných hmot. K zajištění bezpečnosti přispívá automatická letová kontrola a systém automatické satelitní navigace.

Jedná se o velice ambiciózní a přitom reálný projekt. Podle Mollera lze M400Skycar řídit stejně jednoduše jako automobil. Nevyžaduje žádné zvláštní dovednosti. Automatické řídící a kontrolní systémy napojené na palubní počítač pracují prakticky samy. A kdyby došlo k nejhoršímu, létající auto je vybaveno dvojicí padáků.

Zálohu ve výši 10 000 dolarů na létající automobil Skycar již složila téměř stovka lidí. O nový prototyp projevila zájem i americká armáda.

Létající auto Cityhawk

Doslova v obývacím pokoji v Tel Avivu se zrodil Cityhawk. Jeho tvůrcem je Izraelec Rafi Yoeli. Cityhawk také startuje a přistává vertikálně a v současné době je hotova počítačová verze prototypu x-hawk, který by se údajně mohl začít zanedlouho vyrábět. K Cityhawk se pojí téměř anekdotický příběh. Po dokončení byl naneštěstí příliš velký na to, aby se dvěmi obývacího pokoje mohl dostat na zkušební jízdu, a tak Yoeli vyboural celou stěnu a po speciálně postavené rampě stroj vyvezl ven. Při testech nedaleko Ben Gurionova letiště se ale Cityhawk vznesl pouhých půl metru nad zem. Nicméně jeho tvůrce Joeli doufá, že do konce roku se nový vylepšený prototyp dostane až do výšky tří kilometrů a bude dosahovat rychlosti 160 kilometrů v hodině.

Létající auto se dostává z kategorie sci-fi do reality. Zdá se, že je otázkou pouhých několika let, než se první řidiči-piloti se svými stroji vznesou nad přeplněné dálnice a budou volně brázdit vzduch. Alespoň do doby, než provoz i tam zhoustne.


Další články

Vzdušné víry (turbulence) za letadlem jsou hrozbou pro leteckou dopravu.
Padák je vynález, který se zrodil před více než dvěma stoletími.
Thrust, vozidlo které překročilo rychlost zvuku
Bakterie E. coli v zelenině a ovoci.
Čím je pozoruhodné ženevské letiště Cointrin
Kdy vzniklo první auto, kandidátů na titul tvůrce prvního auta je mnoho.
Kvantový počítač z bakterií využívá ojedinělé vlastnosti sirných bakterií.
Balistika umožňuje vypočítat dráhu střely.

Přehlídka auto veteránů dokumentuje technický vývoj silničních motorových vozidel.

Informační stránky Yin.cz Jak Google využívá data, když používáte weby nebo aplikace našich partnerů