Oko

Parní lokomotivy na Kubě

V mnoha státech světa můžete obdivovat parní lokomotivy, které jsou více než sto padesát let staré. Ale jen na Kubě jsou všechny dodnes v provozu.

Kuba je ostrov, kde se zastavil čas. Přinejmenším od roku 1959, kdy zde začala Castrova permanentní revoluce. Její následky jsou vidět prakticky všude, ve městech i na venkově.

V době bouřlivých událostí v první polovině dvacátého století bylo na Kubě vybudováno 7740 kilometrů železnic. Když přišel nový režim, byly všechny lokomotivy zabaveny pro potřebu státu. Na stáří strojů se tehdy nehledělo, důležitá byla provozuschopnost.

Parní lokomotivy na Kubě
Na Kubě dodnes slouží americké parní lokomotivy Baldwin z 19. století.

Legendární parní lokomotivy

Parní lokomotivy, které dnes jezdí na kubánském venkově, byly proslulé již v době své největší slávy, tedy v devatenáctém století. Jsou to výrobky dnes již neexistující firmy Baldwin, která patřila k nejvýznamnějším americkým výrobcům lokomotiv. Baldwin vyráběl nejprve přesné kopie Stevensonovy parní lokomotivy. Časem vznikla originální technická řešení a firma se vypracovala na jednoho ze třech hlavních producentů lokomotiv v Americe. Parní lokomotivy Baldwin bylo možné potkat v Anglii, ve Francii, v Indii, na Haiti, v Egyptě, v Číně i na Kubě.

Konec epochy páry přišel ve čtyřicátých a padesátých letech minulého století, kdy se o slovo přihlásily dieselové motory. Byl to také konec firmy Baldwin. Podobně jako ostatní výrobci parních lokomotiv se firma pokoušela proniknout na trh s vlastními dieselovými lokomotivami, ale nepodařilo se jí to.

Výhody parních lokomotiv

Parní lokomotiva Baldwin Po druhé světové válce začaly parní lokomotivy ze světových tratí mizet. Zřejmě by zmizely i z Kuby, kdyby nepřišel Castrův režim. Parní lokomotivy byly nasazeny do zemědělství převážně na svoz cukrové třtiny, která dodnes patří k nejdůležitějším obchodním artiklům ostrova. Zůstaly v provozu i v dobách, kdy byla Kuba zásobována sovětskou ropou. Když se Sovětský svaz rozpadl a dodávky ropy skončily, byl to jen další důvod, proč nechat letité parní lokomotivy sloužit i nadále. Na rozdíl od současné techniky vyžadující kvalifikovanou údržbu a řadu náhradních dílů jsou parní lokomotivy velmi nenáročné. Jsou neustále opravovány podobně jako staré americké vozy z padesátých let, které dodnes brázdí kubánské silnice.

Vzdělaní strojvůdci kubánských parních lokomotiv

Sklizeň cukrové třtiny trvá na Kubě od prosince do dubna. Do práce se zapojují tisíce Kubánců. Sto padesát továren na zpracování cukru a dvacet dvě rafinerie pracují v tu dobu naplno, dvacet čtyři hodiny denně, sedm dní v týdnu. Lidé, kteří se starají o parní lokomotivy, musejí tomuto tempu stačit. Není to jednoduché. Parní lokomotivy jezdí nejvýše rychlostí třicet kilometrů za hodinu a přitom se musí neustále hlídat teplota a tlak vody.

Strojvůdci se však ve svých lokomotivách vyznají. Žijí s nimi celý život, starají se o ně a jsou na to patřičně pyšní. Lokomotivy jim poskytují obživu, kterou nemusí na rozdíl od mnoha jiných hledat na černém trhu. Ve volném čase si strojvůdce s návštěvníky pohovoří o světové literatuře, o Victoru Hugovi či o Saint-Exupérym. Je to další z kubánských paradoxů. Komunistický režim umožnil mnoha lidem vystudovat a snížil celkovou negramotnost na minimum. Vydělat si na živobytí však není vůbec lehké.

Parní lokomotivy se do důchodu nechystají

I když to vypadá, že průmyslový pravěk na Kubě jen tak neskončí, za posledních dvacet let se na Kubě přece jen mnohé změnilo. Rozpad východního bloku znamenal ztrátu nejdůležitějších obchodních partnerů. Ztráty částečně vyrovnávají turisté, kteří platí v dolarech, za něž se tu dá koupit prakticky cokoli. Nebývalou měrou se rozmáhá šedá ekonomika. Parní lokomotivy se však do důchodu zatím nechystají.


Další články

Nové tratě pro vlaky TGV
Rychlost - Vlaky tažené parními lokomotivami posunuly ve své době měřítka rychlosti výrazně kupředu.
Luxusní historické vlaky tažené parními lokomotivami prožívají rozkvět.
Havajské ostrovy
Způsoby měření teploty a různé používané teploměry.
Berlínská U-Bahn oslavila sto sedmé narozeniny.
Těžba ropy na Aljašce
Cvičení Qi Gong (Čchi kung) - práce s energií v sobě spojuje tělesný pohyb a dotek poznání světa, který je výsledkem hry energií, sil a vlivů.
Voda se ve světě začíná stávat nedostatkovou komoditou.

Informační stránky Yin.cz Jak Google využívá data, když používáte weby nebo aplikace našich partnerů