Oko

Rolls-Royce

Rolls-Royce, luxusní vůz se spolehlivým chodem a pečlivým provedením, je víc než jen automobil. Skvost mezi značkami, který je, stejně jako v minulosti, i dnes symbolem přepychu a moci. Méně známý je podíl firmy Rolls-Royce na vývoji letecké dopravy.

Rolls-Royce Silver Ghost
Model Rolls-Royce Silver Ghost vznikl v roce 1906 a vyráběl se plných 18 let.

U zrodu slavné firmy stáli před více než sto lety dva nadšení přívrženci právě se rodícího automobilismu. První z nich, Henry Royce (1853-1933), se narodil v chudé rodině, ale vypracoval se na zručného mechanika a úspěšného podnikatele. Na počátku jeho zájmu o samohybné vozy byl francouzský automobil Decauville, s nímž se v prvních letech minulého století projížděl ulicemi svého města. Navynikal však přílišnou spolehlivostí a Royce proto rozhodl, že si ve své továrničce na elektromotory sestaví podle francouzské předlohy vlastní vůz. Použil k tomu osvědčené součástky a materiály a 1. dubna 1904 hotový vůz vyjel z dílny v ulici Cooke Street v anglickém Manchesteru na první vyjížďku.

Charles Rolls (1877-1910) pocházel ze zámožné rodiny a dostal tradiční anglickou výchovu v Etonu a v Cambridgi. Byl sportovně založen, účastnil se cyklistických, motocyklových a automobilových závodů a patřil k průkopníkům balonového létání a aviatiky. Ve své závodnické kariéře dosáhl s vozem Mors dvakrát absolutního rekordu, v roce 1902 rychlostí 101,69 km/h a v roce 1903 rychlostí 133,33 km/h. Aby měl své četné koníčky z čeho financovat, založil v roce 1902 v Londýně obchod s automobily. Jeden spolupracovník ho upozornil na zajímavý dvouválec jistého pana Royce. Oba se pak sešli na historické schůzce 4. května 1904 v jedné manchesterské restauraci. Padli si do oka a dohodli se na vzájemné spolupráci. Krátce nato vznikla legendární firma Rolls-Royce Ltd.

Vývoj vozů Rolls-Royce

První Royceův vůz (ještě bez Rollsovy účasti) byl malý automobil, Rolls však byl zastáncem víceválcových motorů. Nakonec se dohodli, že budou souběžně vyvíjet i modely s větším počtem válců, přičemž budou využívat co nejvíce shodných dílů. Výroba začala vozy s malým výkonem, vedle kterých Royce vypracoval varianty se třemi válci, se čtyřmi válci a se šesti válci. Čtyřválec Twenty se stal standardním modelem firmy. Závod dodával v letech 1904-1939 pouze šasi a karoserii si zákazník musel opatřit u specializovaného výrobce.

Rolls-Royce Silver Ghost

První šestiválec nebyl nijak impozantní. Motor měl problémy s přenosem otáček a celé auto vibrovalo jako třtina ve větru. Nespokojený Royce během krátké doby vykouzlil na papír model Rolls-Royce 40/50 Silver Ghost. Ten si získal nesmírnou popularitu, pověst nejlepšího automobilu na světě a vyráběl se bez přestávky celých osmnáct let až do roku 1925. Měl zcela tichý chod, rychlou akceleraci a časopis Autocar o něm napsal, že vypadá, jako by po silnici klouzal bez motoru.

Dílna v Manchesteru přestala vyhovovat. Nová továrna Rolls-Royce vyrostla v Derby. Provoz zahájila v roce 1908. Firma Rolls-Royce prezentovala své výrobky jako nejlepší vozy na světě (the best cars in the world) a mnoho zákazníků jí v tomto ambiciózním tvrzení dávalo za pravdu.

Charles Rolls

Zapsal se nesmazatelně nejen do dějin automobilismu, ale i do historie létání prvním přeletem přes Lamanšský průliv tam i zpět. Má na svém kontě i smutné prvenství: byl prvním Britem, který zahynul při leteckém neštěstí. Jeho stroj se zřítil 12. července 1910 během letecké přehlídky. Rollsovi bylo tehdy necelých třiatřicet let.

Pro továrnu v Derby nastalo těžké období. Royce ve stejné době zápasil se zdravotními problémy. Ani po těžké operaci střeva však nepřestal pečlivě sledovat vývoj nových motorů a prototypů.

Letecké motory Rolls-Royce

Když propukla první světová válka, zvýšila se poptávka po leteckých motorech. Firma je zařadila do výrobního programu a výrobky Eagle, Falcon a Condor si brzy získaly stejnou reputaci jako motory do automobilů.

Výroba automobilů ostatně pokračovala i během války, protože britská armáda potřebovala sanitní vozy a pancéřovaná vozidla. Plukovník T. E. Lawrence vyvolal svým pancéřovaným vozem Rolls-Royce nadšení i v arabské poušti. Po válce se zapsal do dějin bombardér anglického letectva Vickers Vimy vybavený motory Rolls-Royce, s nímž James Alcock a Arthur Whitten poprvé přelétli Atlantský oceán. Vzlétli v roce 1919 z letiště na Newfoundlandu.

Solidnost jako deviza

V poválečných letech zřizovala firma Rolls-Royce autoškoly pro řidiče a majitele vozů. Dobrá pověst automobilů Rolls-Royce se opírala především o prověřené díly a systémy s dlouhou životností. Solidnost se stala nosným prvkem zavedené značky. Od počátku se vozy zkoušely na válečkovém testovacím zařízení a součástí prověřovacích testů byla i několikakilometrová jízda po neudržovaných cestách. Model Silver Ghost se vyráběl i v poválečných letech, současně se však objevila poptávka po menším typu automobilu. V roce 1922 proto firma představila šestiválec o menším výkonu, ve stejné kvalitě jako větší vozy. Byl však o čtyřicet procent levnější.

Nové modely Rolls-Royce

Silver Ghost z roku 1906 dostal v roce 1925 nový motor odvozený ze šestiválce Twenty a prodával se pod označením New Phantom (později Phantom I). V naprosté tajnosti probíhal vývoj nového modelu Phantom II. Veřejnosti se představil v roce 1929. Byl níže posazený a měl lehkou sportovní karoserii. Uvedení na trh urychlil rostoucí konkurenční tlak značek Buick a Sunbeam.

Henry Royce

Henry Royce byl v roce 1930 povýšen do šlechtického stavu, ne však za svůj přínos automobilismu, ale jako konstruktér leteckých motorů, které získaly v letech 1929, 1930 a 1931 prestižní cenu Schneider Trophy a později se staly základem motorů Rolls-Royce Merlin používaných u legendárních strojů britského letectva Spitfire, Hurricana, Lancaster a Mustang. Henry Royce zemřel v roce 1933 v sedmdesáti letech. Jeho posledním konstrukčním návrhem byl Phantom III. V roce 1936 byl po dokončení vývoje představen jako Park Ward Limousine.

Letecké motory Rolls-Royce

Během druhé světové války výroba automobilů stagnovala, zato opět výrazně vzrostla poptávka po leteckých motorech a jejich variantách pro pohon tanků a válečných lodí. Firma proto vybudovala nové továrny v Crewe a Glasgow. Válka přinesla i další změny. Na jejím konci se výroba automobilů Rolls-Royce přemístila do Crewe, výroba motorů zůstala v Derby.

Rolls-Royce stál u zrodu prvních proudových letounů, kde navázal na průkopnickou činnost pilota Franka Whittlea. Ten v roce 1930 získal patent na plynovou turbínu a o sedm let později mohl nabídnout funkční proudový motor. O novinku projevilo zájem britské královské letectvo a již v roce 1941 vzlétl první anglický proudový letoun. O jeho výrobní realizaci se zasloužila právě firma Rolls-Royce, která rovněž převzala Whittlerovu továrnu v Barnoldswicku.

Rolls-Royce přispěl k rozvoji letectví, především turboreaktivních modelů Dart, Sprey, Avon, Conway aj. Vynálezce Whittle se se značkou Rolls-Royce setkal znovu, když pracoval u firmy Bristol Siddeley Engines. V roce 1966 tento podnik splynul s firmou Rolls-Royce a ze vzájemné spolupráce vzešel motor Olympus pro supersonický Concorde a unikátní motor Pegasus pro letoun Harrier s kolmým startem.

Vozy Rolls-Royce pro krále a prezidenty

Po druhé světové válce pokračovala i tradiční výroba automobilů. V roce 1949 prezentovala firma model Silver Dawn a v letech 1950 až 1956 vzniklo osmnáct kusů luxusního osmiválce Phantom IV dodávaného výhradně králům a prezidentům. Další modely Phantom V a Phantom VI byly již opět určeny všem zájemcům, kteří na to měli. Mechanickou část a karoserii přebíraly modely Phantom od jiných typů značky Rolls-Royce, které se vyráběly v padesátých a šedesátých letech - Silver Cloud z roku 1955, Silver Shadow 1965. Posledně jmenovaný model, vyvíjený pod krycím názvem Tibet, byl prvním vozem Rolls-Royce s kompaktní konstrukcí, kde šasi a karoserie tvoří jeden celek. Silver Shadow I a Silver Shadow II (od roku 1977) se staly nejúspěšnějšími modely v celé historii firmy. Do roku 1981 se jich prodalo 34 611.

Neklidné časy

V roce 1971 se firma dostala při vývoji nového proudového motoru RB 211 do finančních potíží a musela vyhlásit konkurz. Výrobu převzal stát a produkci automobilů v Crewe odprodal do soukromých rukou. Motor RB 211 byl pak s úspěchem dokončen a nasazen nejprve v letadlech Lockheed TriStar, později u strojů Boeing747 Jumbo Jet. V roce 1987 byl podnik opět převeden do soukromých rukou. Převzetím americké Allison Engine Company získal přístup na trh vrtulníků a otevřely se mu dveře k americkým vojenským zakázkám. Fúze s britskou firmou Vickers umožnila vstup do oblasti lodní techniky, kde dnes Rolls-Royce patří k předním světovým výrobcům. K významným zakázkám z poslední doby patří motory pro novou loď Queen Mary 2.

Další významnou oblastí činnosti je technologie plynu a ropy, kde firma Rolls-Royce představuje světovou špičku ve výrobě plynových turbín.

Současnost automobilů Rolls-Royce

V automobilové výrobě firmy následovaly po úspěšných modelech Shadow další typy - Silver Spirit, Silver Spur a v roce 1998 Silver Saraph. Tento vůz má vedle nové karoserie a interiéru motor BMW. Výroba tradičních britských vozů již několik let totiž není v britských rukou. Urputný souboj mezi dvěma německými automobilkami nakonec vedl k rozdělení firmy na dvě části, Bentley (tato značka byla součástí firmy Rolls-Royce od převzetí v roce 1931) a Rolls-Royce.

Volkswagen získal původní továrnu v Crewe a značku Bentley. Firma BMW může výhradně užívat značku Rolls-Royce, ale musela si pro ni postavit nový výrobní závod. V roce 2003 byla nová továrna v Goodwoodu (West Sussex) pod střechou a spolu s ní se mohl představit i nejnovější model Rolls-Royce Phantom s vysokými koly (průměr 79 cm), hliníkovým rámem a hliníkovými plechy (s výjimkou kompozitních blatníků a ocelového víka zavazadlového prostoru.

Denně opouští brány závodu pět zbrusu nových vozů Rolls-Royce. Všechny jsou zhotoveny se stejnou precizností ruční práce jako před sto lety.


Další články

Harley-Davidson
Barvy ovlivňují náš život.
Tlak
Stirlingův motor má dva pracovní prostory.
Rychlost
Papinův tlakový hrnec

Rolls-Royce je víc než jen automobil, je to skvost na kolech, luxusní vůz se spolehlivým chodem a pečlivým provedením.

Informační stránky Yin.cz Jak Google využívá data, když používáte weby nebo aplikace našich partnerů