Oko

Harley-Davidson

Motocykl Harley-Davidson představuje nezkrocenou sílu v dnešním uhlazeném světě. Patří k image Arnolda Schwarzeneggera stejně jako závodníka formule 1 Schumachera. Není a nikdy nebyl levnou záležitostí. Je dražší než kvalitní automobily. Na Harleyích dnes jezdí nejen mladí, ale i muži středních a vyšších věkových kategorií. Je to legenda. Symbol síly a úspěchu. Vyjadřuje nekonvenčnost, dobrodružství a hravost, pro které neexistují věkové hranice.

Harley-Davidson Arnold Schwarzenegger
Harley-Davidson patří k image Arnolda Schwarzeneggera.

Vzdálený potomek nejobávanějšího bandity Západu Jesse Jamese si otevřel dílnu v nechvalně známé čtvrti Long Beach na jihu Los Angeles. Firma se jmenuje West Coast Choppers a jako symbol má válečný kříž. Jeho firma má obrovské obchodní úspěchy.

Motocykly z dílny Jesse Jamese jsou nápadné zejména svým barevným vzhledem, lakováním čerpajícím inspiraci z rockové kultury, undergroundových komiksů, tetování a stylu "hot road" sedmdesátých let.

Motor je stejný jako u Harley-Davidsonu. Zbytek motocyklu je ale radikálně změněn. Všechny části karoserie a podvozku sestavuje osobně Jesse pomocí kladiva a rydla. O lakování se stará jeho společník Damon. Podle Jesse nesmí tvar škodit funkčnosti a i ty nejnápadnější a nejšílenější typy motorek se musí dát dokonale a bez problémů řídit.

Uspořádání je snížené, nádrž prodloužená, řídítka úzká. Motocykly mají rafinované detaily, například chromovaný vzduchový filtr ve tvaru karetních pik, zpětná zrcátka připomínající kříž. Výsledkem je agresivní a velmi drahý stroj. Jeden může stát až 50 milionů dolarů.

Zámožní zákazníci pocházejí z filmového světa Hollywoodu nebo jsou to sportovní hvězdy jako basketbalista Shaquille O'Neil.

Harley-Davidson

Barevný harley je módním výstřelkem. Klasický Harley-Davidson je však pro mnohé už po celé generace motocyklem snů. Jeho dějiny sahají až do počátku minulého století.

Jedenadvacetiletý William S. Harley a dvacetiletý Arthur Davidson z Milwaukee v americkém státě Wisconsin se tehdy rozhodli sestrojit motorizované kolo. Začali v malé dřevěné dílně s nápisem "Harley-Davidson Motor Co.". V prvním roce existence této miniaturní manufaktury prodali jediný motocykl. O rok později dva kusy, ale v roce 1910 už tři tisíce dvě stě strojů. Harley-Davidsony byly pověstné svou spolehlivostí a rychlostí. V roce 1920 se prodalo 28 000 strojů a firma se tak stala největším výrobcem motocyklů na světě.

Harley-Davidson odolal i náporu automobilové výroby, i když cena jeho motocyklu byla v roce 1925 vyšší než cena automobilu Ford model T. Ten stál 285 $, zatímco Harley-Davidson 325 $.

Ve třicátých letech se řvoucí motocykly, na nichž se jezdilo bez tlumičů, staly symbolem lidí milujících rychlost, nebezpečí, dobrodružství a zábavu.

Vliv filmů povzbuzuje oblibu značky Harley-Davidson

Za druhé světové války dodával Harley-Davidson motocykly americké armádě. Téměř devadesát tisíc strojů. Vojáci si tyto stroje oblíbili a po návratu domů si je houfně kupovali.

Oblibu motocyklů Harley-Davidson povzbudil film The Wild One z roku 1953 s Marlonem Brandem v hlavní roli. Byl první z dlouhé série filmů o životě motocyklových gangů. Marlon Brando v něm hrál roli krásného vůdce gangu "Pekelní andělé". Vlivem tohoto filmu se z vyděděnců rázem stali romantičtí hrdinové, kteří se bouří proti starým pořádkům.

Podobně zapůsobil i další film s Peterem Fondou a Jackem Nicholsonem Easy Rider uvedený do kin v roce 1969.

Z harleye se definitivně stal symbol svobody a dobrodružství.

Pekelní andělé

Gang tohoto jména skutečně existoval. Vznikl v roce 1950 v Kalifornii. Jeho členové jezdili pouze na harleyích, nosili černé kožené obleky a na zádech měli logo svého motocyklu. Ten byl vyroben buď na zakázku, nebo alespoň upraven. Motocykly, které používali Pekelní andělé, byly podstatně lehčí. Místo tradičních 350 kilogramů typických pro Harley-Davidson vážily pouze kolem 250 kilogramů. Měly upravený rám, byly většinou bez předních brzd, bez zadních světel a bez postranních tašek a neměly ochranný štít. V Evropě byly obdobou Pekelných andělů gangy Bandidos, které také jezdily pouze na harleyích.

Vzkříšená legenda Harley-Davidson

V šedesátých letech začínají zaplavovat americký trh levné japonské motocykly. V roce 1969 se Harley-Davidson dostává do kritické situace. Firmu kupuje AMF (American Machine & Foundry), která ve snaze čelit konkurenci vyrábí v zastaralých podmínkách a nekvalitně. Po řadě neúspěchů prodává v roce 1981 firmu zpět třinácti členům bývalé exekutivy Harley-Davidson. Několik let balancuje Harley-Davidson na pokraji úpadku.

Teprve začátek devadesátých let přinesl oživení. Nový management, nové formy řízení a především nový oslňující typ Harley-Davidson 1340 ccm, model Evolution. Podařilo se vzkřísit legendu.

Když v roce 1993 oslavovala firma devadesáté výročí svého založení, ovládala už opět polovinu amerického trhu se supertěžkými motocykly.

Životní styl Harley-Davidson

Motocykly Harley-Davidson jsou až nadměrně robusní, nápadné a hlučné. Pokud nejsou odlehčené, nevynikají ani závratnou rychlostí. Pro majitele jsou však něčím víc než obyčejným motocyklem. Jsou kultovním objektem, symbolem životního stylu. K tomu patří i zcela určitý způsob oblékání, řeči, chování i specifické životní postoje.

V šatníku vyznavačů harleyů nesmí chybět černá kůže - kalhoty, bundy, vesty, masivní opasky s kovovým zdobením, rukavice s kovovými zipy, vysoké černé boty s přezkami a okovanými špičkami.

Harley-Davidson má nejen svůj styl oblékání, ale i svou kosmetiku, šperky, psací potřeby, brýle, přívěsky na klíče a další drobné předměty.

Harley-Davidson představuje nezkrocenou sílu v dnešní uhlazené společnosti. Patří k image závodníka F1 Schumachera stejně jako hrdiny akčních filmů Arnolda Schwarzeneggera. Není a nikdy nebyl levnou záležitostí. Je dražší než některé kvalitní automobily.

Na harleyích jezdí nejen mladí, ale i muži středních a vyšších věkových kategorií. Je to legenda. Symbol síly a úspěchu. Vyjadřuje nekonvenčnost, dobrodružství a hravost, pro které neexistují věkové hranice.


Další články

Rychlost je relativní pojem. Každá doba a činnost má pro tuto veličinu vlastní měřítka.
Barvy ovlivňují náš život, vyvolávají nejrůznější pocity. Existuje jich tak velké množství, že ani nedokážeme všechny pojmenovat.
Vikingové, Normani nebo se jim také říkalo Varjagové. Neuvěřitelně odvážní mořeplavci a nájezdníci ze Skandinávie.
Sluneční brýle poskytují ochranu proti škodlivým paprskům, pro své nositele však znamenají mnohem víc.
Plastové nákupní tašky
Gladiátorky, ženy v římských amfiteátrech.

Image motocyklu Harley-Davidson představuje nezkrocenou sílu v dnešním uhlazeném světě.

Informační stránky Yin.cz Jak Google využívá data, když používáte weby nebo aplikace našich partnerů