Oko

Džíny

Ať už Levis, Wrangler či Lee, džíny jsou symbolem Ameriky. Do obchodu s modrým denimem úspěšně zasahují i evropští výrobci.

Džíny Levis 501
Džíny Levis 501

Americké džíny počínají svou historii kdesi mezi zlatokopy. Později začali toto oblečení používat i američtí farmáři a pracovníci na železnici. Slavná byla rovněž éra kovbojská. Do Evropy se džíny dostávají během druhé světové války zároveň s americkými vojáky. Tvořily součást jejich pracovního oblečení. Podle vzoru těchto vojenských kalhot ušil první evropské džíny Albert Sefranek v německém Künzelsau. Říkalo se jim "Röhrles". Označení džíny se začalo používat nejprve v Americe, kde jej pro své výrobky z modrého denimu zavedl v Kalifornii bavorský emigrant Levi Strauss a v Evropě se ujalo až později. Do té doby se oblečení z látky v barvě indiga říkalo overal. Albert Sefranek pokračoval ve výrobě modrých kalhot i nadále a pojmenoval je po amerických divokých koních Mustang.

Džíny stále v módě

Firma Mustang je v současné době největším německým výrobcem džín. Loni dosáhla obratu sto osmdesát sedm milionů euro a vyrobila téměř sedm milionů dílů džínového oblečení. Ročně se ve světě prodají džíny v množství přibližně jedna miliarda kusů. Z módního hlediska vzato, představují džíny nepřekonatelný fenomén. Vytvářejí vlastní módní trend, ale zároveň jsou součástí mnoha jiných, aniž ztrácejí vlastní image. Jednou bývají úzké jako cigareta, jindy oblé jako mrkev. Mohou být pomalované, potisknuté nebo proděravělé. A ani barva není problém. Mohou být klasické modré, černé, hnědé, pastelové nebo přírodní. Kromě toho jsou džíny jediným druhem oblečení, který se již při výrobě upravuje tak, aby vypadal jako obnošený. Nejlepší značky tuto úpravu provádějí pomocí pemzy. Džíny ztělesňují základní oblečení, v němž se na celém světě cítí dobře snad všechny společenské vrstvy, věkové skupiny i obě pohlaví. Džíny, ještě před padesáti lety symbol Ameriky, se dnes staly světovým módním hitem. Studie frankfurtského odborného časopisu Textilní hospodářství přinesla zajímavý výsledek: ve skříni každého dospělého Němce visí v průměru až patery džíny.

Džíny a jejich výrobci

Mezi nejoblíbenější značky patří američtí výrobci Levis, Wrangler a Lee, dále italský Diesel, německý Mustang a japonský Edwin. Vedoucí firmou na trhu s modrým zlatem je Levis. S ročním obratem ve výši šest miliard euro a třiceti sedmi tisíci zaměstnanci je nejen největším výrobcem džín, ale i největším výrobcem oblečení na světě vůbec. Vedle firem jako Coca-Cola, Disney a Mercedes-Benz patří Levis mezi deset nejznámějších světových značek. Nástupci věhlasného bavorského emigranta své úloze, totiž spravovat a rozšiřovat modré dědictví, rozuměli. Úřadující šéf Levis Robert D. Haas přišel na výborný nápad - oživit ve furiantských a třpytících se osmdesátých letech zaprášenou firemní legendu, Jeans 501.

Džíny Levis model 501

Na modelu 501, kalhotách s rozparkem na knoflíky, prvotním tvaru pro všechny džíny, se od prvního návrhu, který přibližně před sto padesáti lety vytvořil sám zakladatel firmy Levi Strauss, téměř nic nezměnilo. Haasova obchodní strategie "Zpět ke kořenům" měla obrovský úspěch. V minulém roce se prodalo přes pět milionů kusů modelu 501. Firma Levis umí obratně spojit firemní historii s všeobecnou legendou. Nedávno byly v opuštěném kalifornském dole na zlato objeveny dvoje potrhané kalhoty z modré látky, které byly velmi lehce identifikovány jako originální džíny Levis. V měděných knoflících bylo vyryto jméno zakladatele firmy. Tyto pamětníky, jejichž stáří se odhaduje na sto let, zakoupil šéf firmy Haas za pětadvacet tisíc dolarů.


Další články

Ovčí vlna je tvořena pružným a odolným vláknem.
Barvy ovlivňují náš život a jsou jedním z faktorů módy.
Modré nebe - Proč je nebe modré?
Bavlna je surovinou pro výrobu látek, ze kterých se šijí, mimo jiné, i džíny.
Walt Disney je tvůrcem kreslených filmových postaviček, které pronikly k dětským srdcím.

Džíny jsou symbolem Ameriky.

Informační stránky Yin.cz Jak Google využívá data, když používáte weby nebo aplikace našich partnerů