Oko

Američtí podnikatelé

Spojené státy jsou typickou zemí podnikatelů, vynálezců a realizátorů nových nápadů. Napomáhá tomu těsné propojení univerzitního výzkumu a průmyslu.

Američtí podnikatelé
Úspěšní američtí podnikatelé, zakladatelé společnosti Google, Sergey Brin a Larry Page

Spojené státy jsou typickou zemí podnikatelů, velkých vynálezců a manažerů. Dodnes jsou zemí velkých příležitostí. Například o společnosti Wal-Mart založené v roce 1962 ještě o deset let později téměř nikdo nevěděl. Dnes je to největší společnost na světě. Podobně je tomu s takovými giganty jako Google či Facebook.

Jsou to právě tito inovátoři a velcí podnikatelé, kteří udávají tempo. Pro Ameriku jsou typičtí i vzhledem k její historii. Vždy tam byli podnikaví lidé ochotní riskovat staré jistoty. Americké děti mají příklady v osobnostech, jakými byli Benjamin Franklin či Thomas Alva Edison. Andrew Carnegie či Henry Ford mají pomníky po celé zemi. V poslední době se tento rys prohlubuje. Stačí si připomenout Billa Gatese či zakladatele vyhledavače Google. Ve třiceti letech z nich byli miliardáři.

Velký význam pro úspěchy podnikatelů má v USA těsné spojení univerzitního výzkumu a průmyslu. Americké univerzity nikdy nebyly věžemi z mramoru jako v celé řadě jiných zemí, ale hnacími motory ekonomiky a za to také dostávaly v případě úspěchu patřičné odměny. Například když Google vydal akcie, Stanfordova univerzita dostala akcie ve výši dvě stě milionů dolarů. Říká se, že nejméně za polovinu výsledků vděčí Silicon Valley právě univerzitám, které s ním těsně spolupracují.

Dalším velkým kladem je americká imigrační politika vstřícná k vědcům, výzkumníkům a vysokoškolákům. Schopné mozky odčerpává doslova z celého světa. Zatímco před deseti lety se na nových technických řešeních v Silicon Valley podíleli přistěhovalci 25 procenty, dnes je to již více než z poloviny. A pokud jde o celé USA, v roce 2006 se na nových patentech podíleli vědci a vynálezci přišlí ze zahraničí celou čtvrtinou. V roce 1998 to bylo pouze sedmi procenty.

Dalším důvodem, proč se vyrobeným novinkám v Americe daří, je podle ekonomů zvědavost a podnikavost spotřebitelů. Jsou maximálně ochotní zkoušet nové produkty všech druhů a používat revoluční technologie. Například Apple prodal půl milionu iPodů během prvního víkendu.

Stará Evropa v tomto srovnání neobstojí. Podle nejnovějších údajů se od roku 1980 od píky vypracovalo v Evropě mezi tisíc největších společností pouze pět procent. Pro srovnání, v USA to bylo za stejné období 22 procent. Evropané jsou daleko méně ochotní riskovat. Jen málo evropských univerzit je těsně propojeno s výrobními společnostmi, i když výjimky existují - například britský Cambridge. A také Evropská unie prosazuje spíše malé a střední podniky než dravé podnikatele.


Další články

Nejbohatší lidé světa jsou celebritami, stejně tak, jako jimi byli i v dobách minulých.
Když se řekne akademie
Max Planck byl německý fyzik, který učinil na přelomu devatenáctého a dvacátého století objev, který otřásl základy tradiční fyziky.
Jak se zrodily peníze - historie peněz v průběhu dějin.
Inflace a starověký Babylon - cenové výkyvy a inflace nejsou průvodními znaky pouze moderní ekonomiky.
Více než dvě strany ve Spojených státech
Nejmenší kytara na světě má velikost lidské krevní buňky.

Informační stránky Yin.cz Jak Google využívá data, když používáte weby nebo aplikace našich partnerů