Oko

Trajekty na Baltu

Trajekty na Baltu převážejí auta i železniční vagony.

Trajekt Preussen
Historický snímek zobrazuje trajekt Preussen z roku 1909

Členité pobřeží Evropy a obtížná nebo nemožná výstavba mostů v těchto místech, to jsou některé z důvodů, proč jsou provozovány trajekty. Trajektové lodě se tak stávají prodlouženými kolejemi a silnicemi přes řeky, jezera, průlivy nebo moře.

Z území České republiky je nejblíže k trajektům na Baltu, stačí navštívit některý z německých přístavů, odkud vyplouvají trajekty do Dánska nebo Švédska. A protože ve Skandinávii mají železnice stejný rozchod, jako v Německu, není nutné zboží překládat. Stačí vlaky rozdělit, jejich vozy naložit na trajekty a ve Skandinávii opět z lodí vyložit a vlak spojit. Šetří se přitom práce, peníze i čas. Přeprava přes moře je rychlá a levná.

Trajekty na Baltu

Trajekty na Baltu mají dlouholetou tradici. mezi dánskými přístavy Frederica a Strib se začalo jezdit již v roce 1872 a mezi přístavy Nyborg a Korsor v roce 1883. Tak vlastně Dánové spojili železnicí poloostrov Jyland s ostrovy Fyn a Sjaeland a umožnili přepravu železničních vozů až do Švédska přes Kodaň a Malmö. K tomu se připojilo spojení z Warnemünde a z Kielu. Dánský parník Prinzesse Alexandrine, první, který zde jezdil, měl ještě kolesa a pouze 125 metrů kolejí.

Do Švédska se jezdilo ze Sassnitz dlouho poštovními parníky, až v roce 1909 byla i zde zavedena trajektová přeprava železničních vozů. Dva nové trajekty Preussen a Deutschland byly tehdy novinkou. Každá z těchto sesterských lodí mohla přepravit 18 dvounápravových nebo 8 čtyřnápravových vozů na svých 167 m kolejí. Jejich délka byla 113,4 m, šířka 15,5 m, ponor 4,9 m, výkon 2600 koní a rychlost 17 uzlů.

Dramatické byly dějiny trajektů za druhé světové války. V roce 1942 najela švédská trajektová loď Starke na minu a rok nato byla torpédována německá loď Deutschland.

Až v březnu 1948 byla trajektová přeprava mezi Švédskem a Sassnitz obnovena. Tehdy to byly švédské lodě Konung Gustaf V., Drottning Victoria a opravená loď Starke, které v roce 1958 doplnila nová a moderní loď Trelleborg. Poslední plavidlo má čtyři koleje pro 38 nákladních dvounápravových vozů. Další nová loď, Gotaland, má celkem 575 m kolejí.

Trajekty zkracují vzdálenosti mezi Skandinávií a zbytkem Evropy a trajektová doprava se stala vhodným doplňkem železniční sítě, a to i na Baltu, kde moře často zamrzá. Trajekty si v minulosti samy bořily ledový krunýř na jeho hladině.


Další články

Stavba lodi Carnival Conquest v italské loděnici.
Minestrone je originální italský recept na zeleninovou polévku se vždy trochu odlišným složením.
Uzel je z pohledu vědy nesmírně zajímavým jevem.

Informační stránky Yin.cz Jak Google využívá data, když používáte weby nebo aplikace našich partnerů