Oko

Stavba lodi Carnival Conquest

V loděnicích Fincatieri v italském Monfalcone se zrodila jedna z největších a nejluxusnějších osobních námořních lodí na světě, loď Carnival Conquest.

Většina obyvatel městečka Monfalcone v kraji Friuli na severovýchodě Itálie je na stavbě luxusních zábavních lodí ekonomicky závislá. Postavili zde i velkou zaoceánskou loď Carnival Conquest. 109 000 tun a 290 metrů oceli, umělé hmoty, dřeva a skla. Její stavba přinesla finanční injekci ve výši 500 milionů eur pro ekonomiku celého kraje.

Carnival Conquest
Loď Carnival Conquest je obrovským plovoucím hotelem. Cestující mají mimo jiné k dispozici 22 tematických barů, promenádu s obchody, čtyři bazény, fitcentra a kasino.

Ohlédnutí do historie stavby lodí v Monfalcone

Počátky stavby lodí v Monfalcone sahají do devatenáctého století. Tehdy zde byly stavěny lodě pro rakousko-uherské válečné námořnictvo i obchodní loďstvo. Jejich hlavním přístavem byl blízký Terst. Loděnice Fincantieri založili bratři Cosulichové v roce 1907. Od té doby se v nich staví nepřetržitě lodi nejrůznějších druhů.

Jako prakticky všechny evropské loděnice prošly i Fincantieri složitým obdobím během hospodářské recese v sedmdesátých letech minulého století. Aby překonaly krizi, začaly se specializovat na stavbu velkých zaoceánských lodí. Kraj Friuli na hranicích se Slovinskem je dnes jedním z několika málo míst na světě, kde se staví tento druh lodí.

V okolí vznikly stovky malých a středně velkých podniků, které pro zaoceánské kolosy vyrábějí potřebné doplňky - turbíny, světla, nábytek, sanitární zařízení a kuchyňské vybavení. Koneckonců taková zaoceánská výletní loď je v podstatě plovoucí luxusní hotel, a tak je třeba vybavit ji vším, co je běžnou součástí pětihvězdičkového hotelu. V loděnicích se pak všechny součásti montují.

V loděnicích Fincantieri je obrovské úplně všechno počínaje jeřáby vysokými sedmdesát metrů a schopnými uzvednout až pětisettunový náklad. Montážní linka hluboko pod nimi vypadá z ptačí perspektivy jako mohutná ocelová řeka. Postupem času prošla řadou modernizací. Lodě se zde stavějí po částech, podobně jako děti skládají stavebnici Lego.

V zadní části loděnice se na ploše 750 000 metrů čtverečních skladují kovové pláty. Po kolejích se přepravují na druhý konec loděnice k suchému doku dlouhému 350 metrů, v němž se lodi montují. Od postavení kýlu do spuštění hotové lodi na moře uplyne zhruba osm měsíců, během nichž se k trupu lodi jedna po druhé připevňují další a další gigantické součásti.

Čtyři miliony hodin na stavu lodi

V loděnicích jsou dvě samostatné výrobní linky. Jedna hlavní, v níž se ocelové pláty přeměňují na elegantní linie zaoceánské lodi a druhá vedlejší, kterou používají dodavatelé vyrábějící vnitřní zařízení a vybavení lodi. Stavba velké námořní lodi, jako je Carnival Conquest, vyžaduje asi čtyři miliony pracovních hodin.

Vzhledem ke kapacitě 2974 cestujících a s posádkou dohromady až 4500 osob je Carnival Conquest největší a nejluxusnější lodí rejdařství Carnival Corporation. Jiná rejdařství v současné době vlastní ještě větší výletní lodi. Jde například o Explorer of the Seas a Voyager of the Seas, které na délku měří přes 300 metrů a pojmou každá až 3500 cestujících a také brázdí vlny Karibiku.

Pasažéři na lodi Carnival Conquest mohou navštívit některý z 22 tematických barů a salonků, noční kluby a diskotéky ve stylu Las Vegas, internetovou kavárnu nebo třeba kosmetický a masážní salon, tělocvičny a posilovny. Na lodi je i promenáda s obchody a butiky, tři restaurace, pizzerie, čtyři bazény, volejbalové a basketbalové hřiště a kasino.

Jak se staví loď

Stavba takové obří lodi začíná na hlavní lince zpracováním ocelových plátů. Rozřezávají je obrovští roboti. Pak probíhá předběžná montáž, kdy se nařezané a opracované součásti skládají do stále větších a větších modelů. Gigantické dopravníky opatřené desítkami kol, které připomínají stonožky, nakonec přepravují jednotlivé smontované části do doku, kde je položen kýl lodi, na který se přidává další zařízení a vybavení. V této části výroby se montují celé části lodi. Kajuty se dodávají už smontované a připravené k osazení. Jedinečný zážitek je, když dva hlavní jeřáby zvedají až pětisettunové části lodi a ukládají je na místo.

Loď Carnival Conquest - unikátní výrobek

Projektem lodi Carnival Conquest byl pověřen Maurizio Cergol, hlavní projektant společnosti Fincantieri. Vede skupinu osmnácti námořních inženýrů a techniků. Rejdařství stanovilo počet kajut a třídy, zbytek byl na projektantovi. Úkol to nebyl snadný, neboť na rozdíl od jiných rejdařství, například Princess Cruises, Holland American Lines nebo Disney Cruise Lines, jejichž lodi se rovněž stavějí v loděnicích Fincantieri, je každý z modelů společnosti Carnival Corporation jedinečný a musí se lišit od ostatních.

Cergol strávil bezpočet hodin projektováním lodi, která je zároveň funkční i elegantní. Má prostorné kajuty pro velký počet cestujících, pokud možno na vnější straně (61 procent z 1483 kajut na lodi takových je) a navíc je dostatečně pevná, stabilní a rychlá. U výletních a zábavních lodí nejsou důležité pouze technické vlastnosti, ale i vzhled interiérů. Jejich návrhy byly proto svěřeny špičkovým designérům z amerického Miami.

Strojovna, která se nachází o několik palub níže pod kapitánským můstkem, skrývá několik novinek. Zdrojem energie pro loď Carnival Conquest jsou moderní dieselové motory, které vyrábějí elektřinu pro pohon lodi. Bylo třeba zajistit dostatek energie pro ubytování a stravování 4500 osob na palubě s maximálním pohodlím a při minimálním hluku a vibracích. Technici zvolili řešení spočívající v elektrocentrále, která by dokázala zásobovat elektřinou malé město. Tato elektrárna je schopna pohánět námořní kolos o délce 290 metrů, šířce 38 metrů a výšce 62 metrů rychlostí až 23 uzlů (přibližně 45 km/h).

Po slavnostním spuštění na vodu se loď Carnival Conquest vydala na svou první plavbu bez cestujících na palubě. Trvala dvanáct dní a vedla přes Atlantský oceán. Posádka se při této zkušební plavbě dokonale s lodí seznámila. A pak už na ni čekal americký přístav New Orleans, z něhož vyplouvá na pravidelné zábavní plavby po Karibiku.


Další články

Koga, loď, která změnila Evropu - Koga nebyla nijak rychlým ani příliš stabilním plavidlem. Přesto se stala základním dopravním prostředkem severoněmecké hansy.
Pitná voda z mořského dna - Na několika místech světa je možné získávat pitnou vodu z pramenů pod mořskou hladinou.
Umělé hmoty provázejí člověka po celý jeho život.
Pitná voda z moře - různé způsoby získávání pitné vody z vody mořské.
Vikingové, odvážní mořeplavci a nájezdníci z raně středověké Skandinávie.
Ovčí vlna
Kola zašpičatělá je přísadou do nápojů typu cola.
Kyselina močová je původce nemoci zvané dna.
Bez černý, červený a chebdí.
Vznik ropy podle různých teorií.
Damascénská ocel se do Evropy dostala přes důležité obchodní centrum Damašek.
Uzel je z vědeckého pohledu velice zajímavou záležitostí.
Syndrom turistické třídy ohrožuje zdraví i životy cestujících.
Nábytek v průběhu historie od nejstarších dob po renesanci.
Pí - Ludolfovo číslo je nazvané po Ludolfu van Ceulenovi.
Diskotéka v plavkách je zábava mladých Budapešťanů.
Rutan Voyager, první letoun, který bez mezipřistání obletěl svět.
Zvuky moře - Námořní doprava, velké rybářské lodě, seizmologické výzkumy či těžba ropy v moři vytvářejí zvuky o velké intenzitě.

Informační stránky Yin.cz Jak Google využívá data, když používáte weby nebo aplikace našich partnerů