Středověk si většina lidí spojuje s představou romantického dobrodružství a idylicky prostého života. Proč člověka láká život ve středověku?
Tvůrci filmů, televizních seriálů a úspěšných bestsellerů dobře vědí, že vhodně zpracovaná středověká tématika se pro ně může stát zlatou žílou.
Jedním z románů čerpajících ze středověkých námětů je Timeline amerického spisovatele Michaela Crichtona. Jeho děj se odehrává ve čtrnáctém století. Skupina vědců se nechá přenést do ohniska stoleté války mezi Anglií a Francií, kde se musí ohánět obouručními meči, obhajovat čest v turnajích, spát na slámě a snášet všemožné útrapy. Příběh má daleko k rytířským idylám.
Ve výběru tématu měl Crichton šťastnou ruku. V krátké době se prodaly desetitisíce výtisků jeho knihy a zájem neutichá, stejně jako u mnoha dalších středověkých románů.
Se středověkem se setkáváme v kinech, počítačových hrách, dětských pokojích i v nabídce obchodů s hračkami. Žádná městská slavnost se dnes neobejde bez středověkého trhu nebo představení historického šermu. Z dávné epochy dějin se stává výnosný obchodní hit. Vznikají nové skupiny a spolky, jejichž cílem je oživit staré tradice a prezentovat "nefalšovanou" podobu středověku. Jeden z nejznámějších, Kramer Zunft und Kurtzweil, pořádá každoročně pětatřicet velkoprodukcí, kterých se běžně účastní desetitisíce diváků. Časopis Karfunkel, určený zájemcům o středověk, uvádí jen pro letošní rok kolem tří tisíc akcí s rytířskou tematikou. Ostatně dnes si živností zvanou středověk vydělává zhruba tři tisíce lidí.
Pojem středověk jako takový je renesančním vynálezem. Cisterciánský mnich Joachim z Fiore tvrdil sice již kolem roku 1200, že žije v media aetas, uprostřed věků (myšleno mezi sesláním Krista a jeho návratem při posledním soudu). Dnešní pojetí středověku však vychází od humanistických myslitelů patnáctého a šestnáctého století. Ti se považovali za přímé pokračovatele antických tradic a všechno, co leželo mezi nimi a antickým starověkem, odbývali jako přechodné období, střední věk poznamenaný nevědomostí a naivní vírou. V sedmnáctém století uvedl profesor Christian Cellarius z německého Halle pojem středověk do dějepisectví a označil jím období mezi smrtí císaře Konstantina (roku 337) a dobytím Konstantinopole (roku 1453). V takto rozsáhlém časovém rozpětí si každý může najít to, co právě hledá. Modlitby a meditaci za zdmi klášerů, hlučné hodokvasy, turnaje, zjemnělou kulturu trubadúrů a minesengerů či třeba zanícení husitské doby. Středověk nabízí široký prostor pro vlastní sny, fantazii a sebeprojekci.
Středověk zůstává do značné míry velkou neznámou. Doba, kdy písmo bylo výsadou kněží a řeholníků, nezanechala po sobě příliš svědectví. K dokreslení jejího obrazu nezbývá než si přibrat archeologické nálezy, stavby a dobovou ikonografii. Jistá zahalenost plátíkem tajemství dává pole zjednodušeným pohledům. Dnešní středověké zájmové skupiny vzečly částečně z ekologického hnutí sedmdesátých let a ve středověku hledaly to, co postrádal život dvacátého století: originalitu, přehlednost a doma upečený chléb. Převlečení trubadúři, řemeslníci a kejklíři nosí hrubé haleny, hrají na středověké hudební nástroje a snaží se napodobit středověký život v podobě, jaký by podle jejich představ měl být.
V poslední době roste také u odborných historiků zájem o "dějiny zdola", o život ve stínu velké politiky. Dlouhá léta se oceňoval význam politických dějin a všední život stál ve stínu zájmu. Dnes pomáhá odborníkům při rekonstrukci podoby tehdejšího života kulturologie, antropologie a sociologie.
První vlnu nostalgického zájmu o středověk odstartovalo před zhruba dvěma sty lety hnutí romantismu. Středověk byl pro jeho představitele šťastnou epochou jednoty, celistvosti a pospolitosti oproti nejistotám nastupujícího věku industrializace.
Mezitím se stalo takřka pravidlem, že každá společenská krize znamená současně oživení zájmu o středověk. Lidé hledají východisko z nejistoty v idylických dobách středověku. Toužebně vzhlížejí k uklidňující neměnnosti a domnělé stabilitě dávných staletí a vědomě vynechávají vše, co tomuto obrazu odporuje - epidemie, drancování a neustálé válečné konflikty. Ve světě globalizace a ztráty vlastní identity je ohraničený svět středověku s důrazem na soběstačnost a sílu jednotlivce přímo oázou klidu.
Nadšení pro středověk s sebou přináší i oslavování heroických osobností. Filmy jako Statečné srdce nebo Johanka z Arku ukazují na pozadí středověkých dobrodružství mytické národní hrdiny. Jejich ohlad svědčí o skrytých tužbách veřejnosti.
Člověk je společenský tvor, poptávka po publikacích o pravidlech správného chování ukazuje, že lidé potřebují pevné normy. Snad i proto jsou v oblibě středověké rituály, dvorská etiketa a hodnoty jako čest a ctnost. Současnou dobu charakterizuje extremní zdůrazňování zájmů jednotlivce proti společnosti, výsledkem je konkurenční chápání života. Středověk oproti tomu představuje klasický příklad života orientovaného na pospolitost. Jednotlivec, společenství a příroda ve středověku ještě tvořily nedělitelnou jednotu.
Další články
V Jizerských horách postavená rozhledna Královka skýtá pohled do Polska, Německa i Česka.
Baltské pobřeží Polsko má krásné bílé pláže.
Starověká minojská kultura vznikla na ostrově Kréta.
Souostroví Sulu tvoří zhruba 500 ostrovů.
Devět skal je nejvyšší vrchol celé Žďárské vrchoviny.
Indooceánský korálový ostrov Aldabra tvoří korálový vápenec.
V muzeu hutnictví a výroby železa Blansko je k shlédnutí řada exponátů týkajících se tohoto oboru.
Na ostrov Martinik připlul Kryštof Kolumbus v roce 1502.
Pobřeží Amalfi charakterizují terasovité vinice v přilehlé krajině.
Rozhledna Žalý umožňuje ze svého ochozu pohled na panorama Krkonoš.
Průmyslově vyráběná ocel je slitina železa a uhlíku, který zpevňuje krystalickou mřížku.
Sluncem vyráběnou sluneční energii budeme mít k dispozici ještě miliardy let.
Podle slunečních hodin se lze řídit pouze během části dne, kdy svítí slunce.
Z vejce připravená chalupářská omeleta je chuťově doplněná uzeným masem, petrželkou, pepřem a solí.
Středověk v dnešní kultuře má své místo. První vlnu nostalgického zájmu o středověk odstartovalo před zhruba dvěma sty lety hnutí romantismu.
Články:
Čertův sloup Vyšehrad stojí v Karlachových sadech.
Rozhlednu Klínovec znají místní i jako pro cyklisty přívětivé místo, na které se dá dojet na kole.
Australská skupina skal Dvanáct apoštolů byla v roce 2002 o jednu ze skal ochuzena.