Oko

První krůčky na cestě k letadlům

14 Bis
14 Bis byl rozměrný a neohrabaně vyhlížející dvouplošník kachní koncepce (s výškovkou vpředu), který zkonstruoval v Paříži žijící Brazilec A. Santos Dumond roku 1906. Dokázal uletět vzdálenost 220 metrů během 21 vteřin.

Na konci devatenáctého století se řada konstruktérů pokušela zkonstruovat první funkční letadlo těžší než vzduch. Výsledkem jejich snah byla celá řada roztodivných konstrukcí, velkých i malých, poháněných různými typy motorů i bezmotorových. Mnoho z těchto strojů měly pohánět i těžké parní stroje.

Vynálezci pracovali často osamoceně bez kontaktu s dalšími, kteří se snažili vyřešit problém létání. Z neúspěchů dalších mholi čerpat ostatní, protože naznačovaly, kudy cesta nevede. Pozvolna začínalo být jasné, že úspěšně létající letadlo potřebuje křídlo, které vytváří vztlak, lehký motor a účinné řízení. Toto byly úkoly, které řešili vynálezci na počátku dvacátého století.


Další články

Dešťová voda je zdroj budoucnosti a zítřejších dnů.
Masožravé rostliny lapají živou kořist.
Deklarace nezávislosti USA byla podepsána 4. 7. 1776.
Čandígarh vyprojektoval švýcarský architekt Le Corbusier.
Kámen spilit se zdá být neúhledný.
Historická letadla Jeana-Baptisty Salise jsou zrekonstruovány do letuschopného stavu.
Maďarské termální lázně Bükfürdö patří k nejoblíbenějším v Evropě.
Petrovy kameny patří k známým místům nejvyšší části Hrubého Jeseníku.
Jezero Magadi vzniklo zalitím trhliny v zemské kůře.
Masožravé láčkovky lapají živočichy.
Rosettská deska byla klíčem při luštění egyptského písma.
Lechův kámen je mohutný žulový blok na kuřinském hradišti.

První krůčky na cestě k letadlům učinili vynálezci na konci devatenáctého století.

Informační stránky Yin.cz Jak Google využívá data, když používáte weby nebo aplikace našich partnerů