Oko

Železniční viadukt u Jezernice

Železniční viadukt u Jezernice
Železniční viadukt u Jezernice. Obrázek: Wikipedia, autor: Milos Pospa.

Dominantu obce Jezernice tvoří unikátně zachovalý železniční viadukt pocházející z devatenáctého století, kdy byl postaven jako součást severní dráhy císaře Ferdinanda, což byla první železnice s parní trakcí vybudovaná na našem území.

Historický železniční viadukt, jehož 41 oblouků se klene do délky 343 metrů a tyčí se do výšky 10 metrů, se nachází přímo za obcí Jezernice. Původně stál na místě dnešního viaduktu jednoduchý cihlový most, který však roku 1873 přestal vyhovovat sílícímu objemu dopravy a proto bylo nutné přistavět i druhou kolej. Právě tehdy vznikl tento viadukt, který se do dnešních dnů zachoval v plně funkčním stavu. Za to vděčíme také rozsáhlé rekonstrukci z roku 2001, která přizpůsobila původní viadukt i pro provoz vozidel vážících až téměř 22,5 tun. Viadukt byl při ní vyztužen klenbou ze železobetonu a okolní zdivo plní dnes již pouze dekorační funkci původního historického vzhledu.


Další články

Draví ptáci udržují v přírodě rovnováhu.
Vodní plži jsou značně nesourodí.
Červená řepa se zakysanou smetanou a dresingem.
Hluchavka skvrnitá nikoho nepopálí.
Levhart skvrnitý patří mezi velké kočky.
Vodní ptáci obývají vodní toky, řeky, jezera a zejména moře.
Pelikán hnědý hnízdí v koloniích.
Volavka černohlavá je rozšířena jižně od Sahary.
Volavka bělolící je středně velká volavka.
Červená řepa s kysaným zelím se promíchá a osolí podle chuti.
Polák velký hnízdí na rybnících a jezerech.
Rozmanitá ptačí hnízda nabývají rozličného vzhledu.
Hrabaví ptáci se vyznačují silnýma nohama přizpůsobenýma pro hrabání.
Eiffelova věž v Paříži tvoří dominantu města.

Železniční viadukt u Jezernice zde stojí v oučasné podobě od roku 1873, kdy byla v tomto úseku vybudována druhá kolej.

Jak Google využívá data, když používáte weby nebo aplikace našich partnerů