Cestování luxusními historickými vlaky s parními lokomotivami slaví triumfální návrat na turistickou scénu. Tito železniční aristokraté poskytují mnohem více zážitků, přepychu a romantiky než mnohem prozaičtější moderní dopravní prostředky. Tomu odpovídá i cena jejich služeb a nároky na čas.
Letadla jsou od toho, aby nás co nejrychleji přemístila z jednoho místa na jiné. K cestování slouží vlaky. Není lepší rozhledna, z níž se dá pozorovat svět, než železniční vagon. V dnešní době, která si libuje v závratných rychlostech, přitahují staré železniční tratě stále více lidí, kteří si to mohou dovolit. Dopřát si zážitky, v nichž se snoubí luxus s exotikou, vyžaduje totiž dostatek času a peněz. Nádraží hemžící se lidmi, nezaměnitelná vůně nástupišť, píšťalky průvodčích a vlak, který se nakonec dá do pohybu, ztrácí s v předměstích a pak se vydává do světa, to vše patří k letitým požitkům, které dnes lidé znovu objevují.
Jako za starých časů jezdí lokomotivy indických luxusních historických vlaků na uhlí.
V Indii probouzejí takové pocity vagony souprav Palace on Wheels a Royal Orient, které se znovu projíždějí po tratích v Rádžasthánu a Gudžarátu. Jsou to končiny, kde se ještě setkáváme s průvody slonů vyšňořených zlatem a stříbrem, na nichž sedí vznešení jezdci doprovázení velbloudy a koňmi a nádhernými postroji. Jsou to léna bývalých rádžů a mahárádžů, kde se musí zastavit každý, kdo chce poznat tuto zemi. Cestu lemují paláce jako z říše snů. Venkované a pastýři se žlutými, červenými, fialovými a růžovými turbany putují v okrovém prachu zvířeném stády a ve skupinách žen se třpytí šperky za starého stříbra. Tempo vlaku umožňuje vychutnat všechny tyto obrazy do všech podrobností.
Každý vagon souprav luxusních historických vlaků Palace on Wheels a Royal Orient je pojmenován po jednom z pamětihodných míst, která vlak navštěvuje: Udžajpur, Pálitána, Diu a další. Ve vlaku je knihovna, bar, konferenční sál a restaurace s indickými, čínskými i ještě exotičtějšími jídly. Tento svět z plyše a vzácných dřev, v němž pobíhají číšníci s turbany, vyjíždí z Delhi Cantonment, bývalé železniční stanice indického hlavního města.
Lůžka jsou vybavena přikrývkami s národmími ornamenty a červenými přehozy, nechybí bronzové lampičky a větvička voňavého nardu... Obsluhu lze zavolat stisknutím knoflíku v kteroukoli hodinu. Přejete si Čaj? Nějaké občerstvení nebo snad whisky? Bar otevírá v šest hodin, ale v tomto luxusním vlaku mahárádžů s parní lokomotivou není nic nemožného.
Ze stanice odváží cestující kočár ke zříceninám Čittogarhu, opevněného města plného paláců a svatyní. Zdobí je reliéfy, které zobrazují lotosové květy a apsary, svůdné mytické víly, napůl bohyně a napůl tanečnice.
Celý týden vlak projíždí stanicemi, které se nezměnily od odchodu Angličanů, středověkými vesnicemi a poli, na nichž ořou páry buvolů. Zaveze turisty i do džinistické svatyně v Pálitáně, městě, které se proslavilo chrámy se šikharami, zakřivenými stupňovitými střechami nad kaplemi plnými opojné vůně růží a šafránu.
Po takovéto cestě člověk dochází k názoru, že opravdovým přepychem není komfort, ale dostatek času.
Luxusní pětihvězdičkové hotely na kolejích se zrodily mezi Paříží a Istanbulem. Tuto trať poprvé projel v roce 1883 Orient Express s monarchy, umělci a obchodníky se zbraněmi. Světové konflikty jeho kouzlo přerušily a v sedmdesátých a osmdesátých letech byly jeho lokomotivy dočasně odstaveny. Jeho legenda však přetrvávala, a to hlavně v zemích britského impéria, odkud parní oři zahájili své tažení do světa a vyvolávají v současné době velké nadšení.
Takový Royal Scotsman reprodukuje například obraz viktoriánské epochy ve Skotsku. Blue Train, který spojuje největší jihoafrická města a zajíždí až k Viktoriiným vodopádům, má kromě jiných půvabů apartmá sestávající ze tří pokojů, salonu a koupelny s vanou.
Dnes tento rafinovaný způsob cestování slaví triumfy i mimo země Britského společenství.
Ve Španělsku vynikají elegantní vagony rychlíku Al-Andalus postavené začátkem dvacátého století a zdokonalené posledními technickými vymoženostmi. Vydávají se pravidelně na týdenní cesty po jihu Iberského poloostrova.
Po stejnou dobu lze cestovat soupravou Transcantábrico na severu země ze Santiaga de Compostela do San Sebastianu. V obou případech jsou do jízdního řádu zahrnuty návštěvy zajímavých míst a ochutnávání specialit místních kuchyní.
Původní průkopník cestování luxusními vlaky Orient Express se změnil v podnik využívající různé tratě. Ta původní už nekončí v Istanbulu, ale v Benátkách. Napodobují ho další vlaky v Austrálii, Anglii a v jihovýchodní Asii.
Další články
Berlínská U-Bahn
Parní lokomotivy na Kubě, živoucím muzeu železniční dopravy.
Nové tratě pro vlaky TGV
Černé perly z tichomořských atolů.
Havajské ostrovy
Vývoj savců poté, co vystoupili ze stínu dinosaurů.
Mrtvé moře, slané jezero, které vysychá.
Sankt Peterburg, Benátky severu.
Hodiny, hodinky a hodináři
Vikingové
Jak se zrodily peníze - nejstarší historie vzniku peněz.
Turecké lázně hammam jsou ostrovy ryzího soukromí a zároveň i veřejnými fóry, v nichž probíhá čilý společenský život.
Luxusní historické vlaky se v Indii vrací na koleje jako turistická atrakce.