Rutan Voyager (Model 76 Voyager) je rekordní letoun, který jako první obletěl svět bez mezipřistání a doplnění paliva. Tento rekordní let uskutečnili v prosinci roku 1986 Dick Rutan a Jeana Yager. Jejich let trval 216 hodin a urazili při něm vzdálenost 40252 kilometrů.
Je 14. prosince 1986 a na začátku startovací dráhy letiště Edwards v kalifornské poušti Mojave stojí neobvyklý letoun. Má rozpětí 33,77 metrů a v jeho 17 nádržích je rozmístěno 5137 kg paliva, které svou hmotností ohýbá konce dlouhých křídel až k zemi. Kabina letadla a otvory nádrží jsou zapečetěny, což je nezbytné pro uznání rekordu. Posádka začíná provádět předletovou přípravu. Zatím k průzkumu počasí odstartoval dvoumotorový Beech Duchess s pilotem Mevillem a konstruktérem Rutan Voyageru Burtem Rutanem. Rychlost větru je pouhých 1,85 km/hod., start povolen.
Rutan Voyager se pomalu rozbíhá, konce křídel přidržují nad zemí dva mechanici. Běží stále rychleji, nestačí, pouštějí konce křídel. Ale vztlak je ještě příliš malý, křídla drhnou o zem. Dick to z kabiny nemůže vidět. Burt na něho křičí rádiem: "Táhni knipl k sobě! Přitahuj!" Dick však bratra neslyšel.
Šest set metrů křídla brousila o zem, než je vztlaková síla zvedla. Konečně se po 4072 metrech rozběhu při rychlosti 185 km/hod. letoun odlepil od země. K poškozenému stroji se přiblížil doprovodný letoun. Burt prohlížel škody. Spodek křídel byl ubroušen v délce 40 cm, oba vinglety (svislé plošky na konci křídel snižující indukovaný odpor) se na koncích křídel třepotaly, pravé poziční světlo bylo pryč.
Srazit povlávající vinglety křídlem druhého letounu, napadlo Burta Rutana. To je však příliš riskantní. Jeana a Dick si proto oblékli padáky a Dick uvedl Rutan Voyager do skluzu. Letoun letěl k zemi křídlem napřed. Proud vzduchu vinglet urazil. Vzápětí prudký skluz na druhou stranu. Druhý vinglet je pryč.
Palivové nádrže se musí odvětrávat. A právě na koncích vingletů byly umístěny větrací otvory. Burt z kabiny doprovodného stroje kontroluje znovu konce křídel. Palivo nevytéká. Dick hlásí, že ani elektrická instalace není zničením polohového světla poškozena. Let pokračuje. Rutan Voyager zamířil k Havajským ostrovům. Oba motory pracují na plný výkon, rychlost letu je kolem 200 km/hod.
Koncem druhého dne se objevil severně od Austrálie tajfun Marge. Podle údajů meteorologické družice prolétá Rutan Voyager těsně kolem běsnícího víru tajfunu o průměru 960 km. Proud vzduchu zvýšil rychlost na 233 km/hod. V turbulenci sebou letoun zmítal prudce nahoru a dolů. Piloti těžce zkoušeli a nepřipoutaná Jeana si potloukla lokty a kolena. Z prvních 60 hodin letu Dick pilotoval celých 55. Konečně se počasí umoudřilo a Dick si mohl odpočinout. Teprve čtvrtý den letu mohla posádka přejít k plánovanému cyklu šesti hodin spánku a šesti hodin práce.
Tajfun Marge nejenže rozházel pečlivě připravovaný program letu, ale způsobil také problémy s palivem. Přední motor běžel o dvacet hodin déle, než bylo plánováno. Nikdo nevěděl, kolik paliva se spotřebovalo. Palivoměry Rutan Voyager neměl, znamenaly by další zátěž. Ani původně plánované odhození předního motoru se neuskutečnilo. Byl nezbytný k manévrování v bouřlivém počasí. Aby se těžiště udrželo na správném místě, musela posádka přečerpávat palivo. Ani s rádiovým spojením to nebylo jednoduché. V letadle z kompozitů se antény nedaly uzemnit, a navíc motory i těla pilotů způsobovaly odrazy elektromagnetických vln.
Další ráno oba piloty přivítala Afrika. Přelétali ji nad úrovní rovníku. Vzdušné proudy donutily posádku zapnout znovu přední motor a vystoupit do výšky 6000 metrů. Vítr v této výšce zvýšil rychlost letu na 265 km/hod., navíc měl výškový let tu výhodu, že množství hmyzu poletujícího nad Afrikou neznečistilo jemný povrch křídel.
Nad Keňou se opět připojil doprovodný letoun a to umožnilo přibližně určit hmotnost letadla. Rutan Voyager provedl stoupání s jedním motorem, se dvěma motory a měření cestovní rychlosti. Z výsledků Burt spočítal hmotnost letounu a odhadl, že palivo k letu do Kalifornie postačí. Ožehavý problém paliva byl oddálen, ale posádka pociťovala strašlivou únavu. Konečně se objevil Atlantik.
Na celou trasu měli oba piloti 10 kg potravin a 40 kg vody. Jedli jedno teplé jídlo denně, jídelníček se podobal stravě kosmonautů.
Vlivem únavy došlo k nemilé příhodě. Piloti zapomněli kontrolovat stav oleje zadního motoru. Teprve, když signální kontrolka ohlásila nebezpečné přehřívání, začal Dick zuřivě pumpovat potřebný olej, zatímco Jeana pilotovala. Výměna pilotů za řízením v těsném prostoru kabiny byla obtížnou operací trvající v takové situaci celou věčnost - jednu minutu.
Když se Rutan Voyager blížil k Brazílii, ukázal palubní radar rozsáhlé pásmo bouřek. Nedaly se obletět. Otřesy v kabině byly strašné, nejhorší za celý let. Naštěstí byl už letoun poloprázdný a namáhání vydržel. Horší to bylo s posádkou, které přibyly další šrámy.
Původně se měl Rutan Voyager vracet přes karibskou oblast. Ale hlášené bouře jej opět donutily změnit směr. Přelétl Panamu a podél západního pobřeží Mexika mířil k domovskému letišti.
Všem strastem však ještě nebyl konec. Náhle přestalo pracovat palivové čerpadlo zásobující zadní motor. Byli 1120 kilometrů od domova, nad mořem a uprostřed noci, když v kabině nastal zlověstný klid.
Dick mohl nahodit přední motor, ale těsně před cílem to bylo příliš riskantní. Přední motor měl velkou spotřebu a zadní stojící vrtule kladla letu velký odpor. Dick proto ručním čerpadlem přečerpal palivo do centrální nádrže v trupu a nahodil znovu zadní motor. Než se to podařilo, ztratili 1000 metrů cenné výšky.
Konečně se přiblížil cíl. V 16 hodin 6 minut, po letu trvajícím 216 hodin, se Rutan Voyager dotkl letiště. Přivítaly jej desetitisíce lidí. Piloti sestoupili na nejistých nohách na zem. Obrovská únava jim v první chvíli ani nedovolila zažít radost z úspěchu, radost z obletu zeměkoule bez mezipřistání.
Další články
Vzdušné víry (turbulence) za letadlem mohou ohrozit stroje letící za ním.
Padák je vynález, který se zrodil před více než dvěma sty lety ve Francii.
Obří sklápěčka Liebherr T 282 B je největším strojem svého druhu.
Největší vynálezci historie
Extrémní sporty poskytují adrenalinové opojení, kvůli němuž si někteří sahají na samu hranici svých možností.
Létající auto stále čeká na praktické rozšíření.
Čím je pozoruhodné ženevské letiště Cointrin
Kdy vzniklo první auto, kandidátů je mnoho.
Měření tuku v těle umožňují hodinky, které vynalezli japonští tvůrci.
Historická letadla Jeana-Baptisty Salise
Historie měření a měřicích jednotek z nichž mnohé mají svůj původ ve starověku.
Motýlí křídla patří k sytě zeleným lukám horkého léta.
Voda patří na některých místech světa mezi nedostatkové zdroje.
Olivový olej je tradiční součástí středomořské kuchyně.
Soukromá letadla pronikají do života českých elit, které je stále hojněji využívají.