Město Brno se může pochlubit rozsáhlou sbírkou historických tramvají.
Psal se rok 1869 a noviny přinesly zprávu, že v rakousko-uherské monarchii je již třetí město, které začalo provozovat městskou hromadnou dopravu. Po Vídní a Budapešti si tuto novinku pořídilo moravské Brno.
Jako všechny tramvaje této doby byly také v Brně vozy tahány koňským spřežením. Podle záznamů měla tehdejší Brněnská tramvajová společnost 60 vozů a 100 koní. Kdo Brno zná, jistě pochopí, proč se po letech začalo uvažovat o zrušení této společnosti. Vždyť v Praze právě v té době začaly být naopak tramvaje aktuální. Brno je rozloženo na stráních a kopcích a nejednou bylo nutno tažným koním pomáhat do kopce tlačením. Doprava, zvláště v zimě, často selhávala, lidé jí nedůvěřovali, zájem o ni klesal a s ním i zisk společnosti. Nakonec společnost zanikla a část jejího majetku odkoupil podnikatel Kollman, který tramvajovou živnost provozoval od roku 1876 pouze na jediné trati v letním období.
Brzy se však na brněnských kolejích objevila pára. Vznikla Lindheimova společnost, která nahradila koně malými parními lokomotivami, později pak elektrickými vozy. To již byl rok 1899, kdy tato společnost zanikla a na její místo nastoupila Společnost elektrických tramvají v Brně.
Brněnské tramvaje byly většinou vyráběny firmou J.W.Gratz a ve strojírně Lederer & Porges. Vozy byly zprvu silně pod vlivem tzv. amerického typu vozu s otevřenou plošinkou. Později již měly uzavřený skříňový tvar. Barevných kombinací bylo v průběhu historie vystřídáno také několik, nejčastější však byla hnědá se žlutou či bílou nebo červenobílá. Na vozech nechyběly ani reklamní poutače.
Když na konci šedesátých let oslavovalo město Brno sto let městské veřejné dopravy, bylo ve vozovně zrenovováno pár stařičkých vozů, které měly u věřejnosti takový úspěch, že se skupina nadšenců pustila do renovace některých dalších vozů. Poté přišel nápad, vybudovat v Brně tramvajový skanzen, muzeum historických tramvají. Byly objeveny a opraveny historické tramvaje, které sloužily jako zahradní chatky, kurníky či holubníky nebo se povalovaly na nejrůznějších šrotištích. A jak čas plynul, ve sbírce přibývalo historických unikátů. Ne všechna vozidla jsou však kolejová, ve sbírce je také několik historicky cenných trolejbusů.
Další články
Sluneční brýle poskytují ochranu proti slunečním paprskům.
Čaj je potěcha smyslů.
Parní lokomotivy na Kubě, kde jsou dosud v provozu.
Balistika má přímé uplatnění ve vojenské technice.
Rychlost kterou příchod parního stroje posunul do nových souvislostí.
Javorový sirup je sladká pochoutka na našich stolech.
Nové tratě pro vlaky TGV spojují francouzská města.
Koupel pro lidské zdraví.
Berlínská U-Bahn doplňuje tramvaje, autobusy a další prostředky hromadné dopravy.
První předpověď počasí realizoval britský fyzik Lewis Fry Richardson.
Moskevské podzemí je neobyčejně rozsáhlé.
Golfský proud udržuje v Evropě mírné klima.
Americký miniaturní kůň je nejnovějším chovatelským hitem.
Magic the Gathering - příznivce hry Magic the Gathering lze po celém světě počítat na miliony.
Luxusní historické vlaky na indických železnicích.
Hra My Lands je prohlížečová strategie.