Oko

Morgan - veteráni na zakázku

Anglická automobilka Morgan vyrábí na začátku nového tisíciletí stále stejné vozy jako před desítkami let. Zájem o tradiční značku v tradiční kvalitě však neutuchá a zákazníky neodrazuje ani několikaleté čekání.

Morgan - veteráni na zakázku
Anglická automobilka Morgan vyrábí stále stejné vozy jako před desítkami let.

V prodejní hale firmy Morgan čeká několik zbrusu nových exemplářů na své budoucí majitele. Všechny charakterizuje typická dopředu se zužující kapota se širokými rozmáchlými blatníky a chromovaná kola s dráty místo plných disků.

Vnitřní provedení je ze dřeva a kůže, vše tradiční ruční práce. Zákazníci si mohou vybrat mezi osmiválcem "Plus 8" (cena téměř dva miliony korun) a o něco levnějším modelem "4/4" (jeden a čtvrt milionu korun) s motorem Ford. Číselná zkratka znamená čtyři válce plus čtyři kola. Firma Morgan totiž do roku 1936 vyráběla pouze tříkolky.

Hlavním problémem při výběru často zůstává správná barva, neboť nabízená paleta zahrnuje 34 000 odstínů. Možná právě proto se naprostá většina kupujících nakonec rozhodne pro jedinou z nich - klasický "connaught green".

Zvolit si správný vůz přímo na místě je u firmy Morgan nejen možné, ale přímo žádoucí. Podnik mohou navštívit i ti, kteří momentálně o koupi vozu vůbec neuvažují. Nejstarší soukromá automobilka na světě je o pracovních dnech zdarma otevřena všem příchozím. Stačí se ohlásit v recepci a pak se můžete procházet po všech deseti odděleních. Průvodce po tomto svérázném muzeu nebudete potřebovat, příslušné informace vám podají jeho pracovníci.

Výroba tradičními postupy

Rám karoserie je práce pro truhláře - z celkem devadesáti čtyř dílů jasanového dřeva musí během devíti hodin precizně poskládat kostru automobilu, která se ani v nejmenším nesmí odchylovat od předchozích výrobků. Každý šroub a vrut omočí před použitím v nádobce s vazelínou. Usnadní to v případě potřeby budoucí výměnu kterékoliv části. V tomto oddělení jsou k dispozici šablony na veškeré modely vyráběné od roku 1947.

Ještě náročnější je práce na sousedním stanovišti, kde vzniká dřevěná kostra dveří. Pět hodin práce zabere složení a upevnění pěti ohýbaných a různě tvarovaných dílů, za deset hodin je hotov jeden pár dveří pro celý vůz. Vzhledem k dlouhým výrobním lhůtám a zajištěným zakázkám patří pracovní místa všech sto padesáti zaměstnanců k nejjistějším v Anglii. Mnozí proto u firmy setrvávají až do důchodu a v několika případech najdeme v továrně příslušníky několika generací téže rodiny.

Kožené potahy sedadel se zde stále ještě šijí ručně a některé používané nástroje pamatují předminulé století. To však rozhodně neznamená, že by byl podnik zaostalý nebo nemoderní. Vnuk zakladatele firmy Charles Morgan, sází na moderní organizaci práce a dokázal během posledních šesti let razantně snížit skladovací náklady a dodací lhůty. Dnešní čekací doba je zhruba čtyři a půl roku, do budoucnosti by se měla zkrátit na méně než polovinu. Čas potřebný k výrobě jednoho vozu klesl ze 38 na 17 dní.

Nový model

V současnosti prochází firma největší změnou od roku 1936. Na ženevském autosalonu 2000 představila zbrusu nový model "Aero 8". Široká obec příznivců jej přijala s neskrývaným zděšením a upokojilo ji až ujištění, že se i nadále budou vyrábět také modely "Plus 8" a "4/4".

Realizované změny přitom nejsou tak radikální, jak bychom snad očekávali. Vnější karoserii ponese i nadále jasanová ručně montovaná konstrukce. Ovšem namísto dosavadního roštového rámu z ocelových profilů bude mít nový vůz lehké hliníkové šasi a pohon převezme osmiválec BMW s 286 koňskými silami, který zajistí zrychlení z 0 na 100 kilometrů v hodině během pěti sekund a umožní vozu nejvyšší rychlost až 258 km/hod.

Největší výhrady tradicionalistů se soustřeďují na nový tvar šikmo uložených reflektorů a uhlazenější karoserii. Šéf firmy se však námitkami zviklat nenechá. Za pravdu mu nakonec dal i průzkum trhu. Plným osmdesáti procentům dotazovaných se nový vůz líbil a ještě před zahájením výroby se sešlo více než čtyři sta objednávek, pokrývajících téměř celou roční produkci firmy. Zdá se, že značka Morgan má o budoucnost postaráno.


Další články

Islandský lišejník pukléřka islandská povzbuzuje činnost zažívacího traktu a působí protizánětlivě.
Barvy vyvolávají nejrůznější pocity a reakce.
Rolls-Royce je luxusní vůz se spolehlivým chodem a pečlivým provedením.
Havajské ostrovy jsou místem, kde se spojuje oheň a voda.
Tetování v historii několikrát proniklo do evropské kultury a dnes slaví návrat.
Ovčí vlna byla ceněna v průběhu celé historie až do dnešních dnů.
Vikingové se usadili na mnoha místech Evropy.

Horch 5 liter 853 A je sportovní kabriolet z roku 1938.

Informační stránky Yin.cz Jak Google využívá data, když používáte weby nebo aplikace našich partnerů