Bleděmodrý býk s barevnými špičatými rohy pozoruje vykulenýma očima návštěvníky. Namaloval ho malíř Lysenko. Historici umění o něm nevědí téměř nic, neznají ani jeho křestní jméno. Ví se pouze, že právě za toto dílo byl lysenko poslán do ústavu pro duševně choré.
Kousek vedle něj visí obraz s lakonickým názvem Pelmeně. Je to mistrovské dílo Michaila Kurzina. Při pohledu na precizně vyvedené těstové taštičky a jejich náplň se člověku sbíhají sliny. Když Kurzin tento obraz maloval, právě ho propustili z vězení a poslali do exilu. Byl podvyživený a strašlivě hladový. Obraz byl malován hrubým štětcem a nekvalitními barvami, ale pelmeně vypadají nesmírně lákavě, protože si je hladový Kurzin zhmotnil alespoň na plátně.
Podobné příběhy se váží téměř ke každému ze třiceti tisíc obrazů a obrázků ze sovětských gulagů, ústavů pro duševně choré nebo věznic. Většinu z nich spatřilo jen velmi málo lidí. Jsou soustředěny v rozpadající se budově v Nukusu, bývalém sídle závodu na výrobu chemických zbraní na okraji uzbecké pouště.
Většina jich je naházena ve skladu nebo spíše sklepě v podzemí této podivné galerie. Část jich visí těsně vedle sebe na stěnách. pracovníci galerie používají plechy na pečení, do nichž lijí vodu, aby v místnostech udrželi přijatelnou vlhkost vzduchu. O něčem jako klimatizace se zde nikomu ani nezdá.
Možná že se situace změní. Finance na opravu budovy a zlepšení prostředí sice chybí, ale historik umění Ori Soltes, který žije ve Washingtonu, se rozhodl představit tato díla světu a získat tak finanční prostředky pro galerii. Na příští rok chystá putovní výstavu velkými městy Evropy a USA.
Je co ukázat. Malé muzeum v Nukusu vlastní největší a nejucelenější sbírku disidentského výtvarného, zejména malířského, umění sovětské éry. Některé ze zdejších obrazů například Ivana Kudrjaševa nebo Lobovy Popovové mohli spatřit už v minulosti návštěvníci Muzea moderního umění a Guggenheimova muzea v New Yorku. Za obrazy Popovové se na západě platí kolem 300 000 $. V Nukusu jich mají sedm.
Do galerie v Nukusu téměř nikdo nechodí. Neví se o ní. Stěny jsou oprýskané a strop praská. Muzeum má stěží na zaplacení účtů za elektřinu a telefon. Jeho zaměstnanci, většinou nadšenci, pracují za 10 $ měsíčně. Přicházejí časně ráno, aby vyvětrali a naplnili plechy další vodou. Muzeum spoléhá na peníze z nejrůznějších grantů a na výtěžky z prodeje orientálních uzbeckých koberců.
Proč tedy zůstává muzeum v Uzbekistánu v zapadlém Nukusu? Je to tradice. V době gulagů byl Uzbekistán na okraji zájmu, a právě proto zde mohlo takové muzeum vzniknout. Navíc zde žil známý sovětský sběratel a milovník umění Igor Savickij, který celý život věnoval sbírání tisíců obrazů určených k likvidaci. Řadu z nich se podařilo propašovat přímo z gulagů, některé obrazy schovávali přátelé a rodiny "nežádoucích" umělců. Savického nikdo nechápal.
Díla disidentů či umělců experimentujících s kubismem, fauvismem a jinými avantgardními směry začal Savickij sbírat ve třicátých letech minulého století. V roce 1934 vydal Stalin dokonce dekret, v němž prohlásil socialistický realismus za jedinou přijatelnou formu umění. Z oficiálních obrazů se usmívali dělníci, kolchozníci, stachanovci. Oslavovala se práce a pracovní nadšení. Řada umělců se nepřizpůsobila. Někteří emigrovali. Daleko více jich skončilo v gulagu, v ústavech pro duševně choré, vězeních a někteří byli popraveni.
Vasilij Suchačev byl poslán do gulagu v Magadanu. Grafik Michail Sokolov strávil deset let v různých pracovních táborech v tajze. Maloval tam obrázky velikosti poštovních známek, aby je snáze ukryl. Zabrazoval na nich ptáky, srnky a další zvěř, kterou v lesích potkával. Grafička Naděžda Borovaja tvořila svá díla na papíry, do nichž se balily potraviny. Jsou na nich většinou ženy oblečené do uniforem s vězeňskými čísly.
Savickij zachránil množství podobných děl. Do Uzbekistánu přišel jako kreslíř a dokumentátor s archeologickou expedicí. Zamiloval si tuto oblast a začal tam žít. Podporoval místní umělce, pořádal výstavy a sbíral díla disidentů. Někdy desítky, stovky ba tisíce kreseb na různých útržcích od jediného umělce. Je zde například 1400 obrázků a kreseb Ruvima Mazela, židovského malíře, který studoval s Markem Chagallem.
Muzeum v Nukusu otevřel Savickij v roce 1966. Zemřel v devětašedesáti letech v roce 1984. Nedočkal se vyhlášení "glasnosti". Nesplnila se mu ani touha představit poklady svého muzea světové veřejnosti. Až nyní bude mít svět možnost spatřit některá díla této podivuhodné sbírky v Paříži, Londýně a dalších městech. Není to totéž jako přivést návštěvníky do Nukusu, ale je to první, velmi významný krok.
Další články
Muzeum hodinek Patek Philippe
Pitná voda z mořského dna
Abstraktní umění nastoupilo po roce 1910.
Čaj je potěcha smyslů.
Barvy
Věznice Florence - nový Alcatraz s velice přísným režimem.
Kyselina močová je původce nemoci zvané dna.
Central Park New York, zelené plíce města.
Potraviny a zdravá výživa
Lovecké zbraně a jejich jednotlivé druhy.
Poklady nalezené na dně moří, mnoho pokladů čeká na mořském dně ve vracích potopených lodí.
Jak se zrodily peníze - historie vzniku peněz.
Plachetnice brázdí hladiny moří.