Oko

Japonsko opět září

Japonsko, země vycházejícího slunce a také hospodářského zázraku. Po letech recese země ožívá. Velké nadnárodní i japonské společnosti tam budují moderní podniky za miliardy dolarů. Současně stahují výrobu z různých asijských zemí, jako je Malajsie nebo Thajsko, zpět do Japonska.

Jedním z příkladů je společnost Kenwood. V roce 2002 vybudovala závod na výrobu minidisků (MD) v Malajsii. Chtěla využít místních nízkých mezd. Už loni ale přestěhovala výrobu zpět. Do malého města Tsuruoka 460 kilometrů severně od Tokia. Důvody? To, co v Malajsii vyrábělo dvaadvacet dělníků, v Japonsku dnes vyrobí čtyři. Z japonského závodu jsou schopni dodat objednané zboží do dvou dnů, z Malajsie to trvalo pět týdnů i déle. Obrat zboží je velmi rychlý. V Malajsii strávilo zboží ve skladech průměrně osmnáct dní, v Japonsku to jsou pouhé tři. Když se to sečte všechno dohromady, výroba v Japonsku je dnes o deset procent levnější a zákazníci jsou spokojenější.

Japonsko opět září

Společnost Kenwood je jen jednou z mnoha. Japonci i zahraniční investoři znovu objevují zemi vycházejícího slunce jako velmi vhodnou pro velké investice. V současné době se v Japonsku staví více než stovka velkých moderních závodů. Některé budují Japonci, jiné zahraniční investoři.

Závod za 1,9 miliardy dolarů buduje společnost Toshiba. Matsushita staví za 1,2 miliardy dolarů závod na výrobu počítačových čipů nejnovější generace. Sharp buduje továrnu na výrobu televizorů za 1,4 miliardy a Fujitsu do nového závodu investuje 1,5 miliardy dolarů.

Příčin pro návrat na rodnou půdu je řada. Jednou z nich je skutečnost, že levná pracovní síla v technicky náročných provozech není dnes rozhodující výhodou. Hlavním důvodem přesunu je riziko kopírování a padělání, kterému je Japonské zboží vyráběné v zahraničí vystaveno. Japonské firmy jsou pevně rozhodnuty nechat si všechny patenty a výrobní tajemství pevně uzavřeny ve vlastních sejfech.

Jde především o výrobu digitálních kamer, DVD rekordérů a plazmových a krystalových (LCD) televizních obrazovek. Tyto tři druhy zboží bývají dnes světovými ekonomy označovány za tři japonské poklady. Je to perspektivní zboží, po kterém poptávka prudce roste.

Bod zvratu

Radikální zvrat má kořeny v roce 2001, v době, kdy se Japonsko ocitlo na dně. Dohnaly ho a předháněly Jižní Korea, Tchaj-wan i jiné země oblasti. Silný pocit ohrožení a zároveň zlepšená situace na světovém trhu donutily Japonsko přehodnotit zahraniční investice. Vysílání odborníků a montérů do továren situovaných v zahraničí bylo neefektivní a nákladné. Množily se stížnosti na špatnou kvalitu výrobků. Dodávky byly pomalé. Pro Japonsko hovořila i deflace a pokles mezd doma a lidé ochotní pracovat po dlouhé době stagnace prakticky za jakýchkoli podmínek.

Investice se plánují velmi opatrně. Minimální výrobní náklady s minimálním počtem pracovníků. V každém případě návrat podniků do Japonska znamená vytváření nových pracovních příležitostí, snížení nezaměstnanosti a zvyšování koupěschopnosti a poptávky. Vzestupná spirála se opět začíná rozvíjet.


Další články

Japonci, šintoismus a kami - Chceme-li porozumět japonské kultuře, musíme se vrátit tisíce let zpátky do historie k pojmu šintó.
Hodiny, hodinky a hodináři
Rdesno hadí kořen je léčivá bylina.
Hodinky slavných osobností se stávají objektem sběratelů.
Strategické hry pomáhají proti stárnutí a rozvíjejí mentální schopnosti hráčů.
Životnost CD DVD a dalších digitálních médií
Necuke, drobné dekorativní předměty, které sloužily k upevnění nádobek inró na opasku. V dnešní době jsou japonské necuke především vyhledávanými a velmi ceněnými uměleckými dílky.
Spirála - Útvar zvaný spirála byl až donedávna záhadou i přesto, že spirály jsou všude okolo nás.
Ekologická likvidace starých CD

Informační stránky Yin.cz Jak Google využívá data, když používáte weby nebo aplikace našich partnerů